Wydłużenie postępowania na wybór partnera prywatnego dla Portu Zewnętrznego w Gdyni do czerwca 2024
Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował o wydłużeniu postępowania na wybór partnera prywatnego odpowiedzialnego za budowę Portu Zewnętrznego do końca czerwca 2024 roku. W środowym komunikacie biuro prasowe portu zaznaczyło, że przedłużenie terminu nie wpływa na realizację kluczowych prac, takich jak budowa nowych falochronów.
wiadomości26 września 2024 | 12:52 | Źródło: PAP / Port Gdynia / Gazeta Morska | Opracował: Daniel Nawrocki | Drukuj
fot. Port Gdynia
Potrzeba zmian w założeniach projektu
Decyzja o wydłużeniu terminu została podjęta w związku z koniecznością adaptacji założeń projektu oraz uwzględnieniem uwag zgłaszanych przez podmioty dopuszczone do postępowania. Jak podkreślono, przygotowanie ofert jest czasochłonne, a uczestnicy postępowania wnosili o zmiany w dokumentacji, które wymagałyby lepszego dostosowania projektu do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku.
Chociaż postulowane zmiany nie mają zasadniczego wpływu na sam projekt, ich celem jest poprawa tzw. bankowalności przedsięwzięcia, co może ułatwić montaż finansowy i obniżyć ryzyka związane z realizacją inwestycji. To właśnie potrzeba dokładniejszej analizy zgłaszanych propozycji wpłynęła na konieczność przedłużenia terminu składania ofert.
Postęp prac nad budową falochronów
Wydłużenie postępowania nie zatrzymuje jednak kluczowych prac nad Portem Zewnętrznym. Zarząd portu poinformował, że budowa nowych falochronów przebiega zgodnie z harmonogramem, a umowa z wykonawcą ma zostać podpisana już 2 października br.
Charakterystyka Portu Zewnętrznego w Gdyni
Port Zewnętrzny w Gdyni, którego budowa rozpoczęła się w 2018 roku, zostanie zrealizowany na bazie istniejącego Nabrzeża Śląskiego, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Inwestycja ta ma kluczowe znaczenie dla rozwoju portu, pozwalając na obsługę większych kontenerowców oceanicznych o parametrach Baltmax. Nowy port ma zwiększyć powierzchnię portu o 151 ha, co niemal podwoi obecny teren portu.
Budowa Portu Zewnętrznego jest odpowiedzią na rosnącą konkurencję rynkową i prognozy zwiększenia popytu na przeładunki kontenerowe w Polsce. Przewiduje się, że do 2050 roku polskie porty będą musiały obsłużyć około 9,5 mln TEU.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne
Projekt Portu Zewnętrznego w Gdyni realizowany jest w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP), co ma na celu połączenie zasobów publicznych z prywatnym kapitałem, umożliwiając realizację tak dużej inwestycji. Pozytywna decyzja środowiskowa dla tej inwestycji została wydana w grudniu 2021 roku, a pełne zakończenie projektu planowane jest na najbliższe lata.
Wydłużenie terminu na wybór partnera prywatnego pozwoli na lepsze dostosowanie projektu do realiów rynkowych i zapewnienie stabilnego finansowania inwestycji.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Nowy kierunek na Uniwersytecie Gdańskim. MIPMAL kształci liderów portów i logistyki morskiej
Port Gdańsk inwestuje w bezpieczeństwo: nowoczesny sprzęt ratowniczy dla MSPiR SAR
Szczecin stanie się ponownie bramą do morza i żeglarską stolicą Polski
Saab oferuje Kanadzie system GlobalEye. Nowoczesne rozwiązanie AEW&C na platformie Bombardiera
Historyczny finał Niebieskiej Szkoły: STS Fryderyk Chopin i STS Kapitan Głowacki razem w Szczecinie
ORLEN Neptun stawia na polskie firmy. MEWO, Geofizyka Toruń i ORLEN Petrobaltic zbadają Bałtyk dla Baltic East
813. akcja poszukiwawczo-ratownicza Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej
Politechnika Gdańska rozwija system ultradźwiękowy do badania stanu statków
Nowe możliwości obrony powietrznej dla szwedzkich korwet klasy Visby. Saab wdraża system Sea Ceptor
Nowa era fińskiej marynarki wojennej. Korweta Pohjanmaa zwodowana w Raumie
REKLAMA