Wojenne losy niszczyciela ORP "Błyskawica". 88 lat dumy polskiej marynarki

88 lat temu, a dokładnie 1 października 1936 r. w stoczni w brytyjskim Cowes zwodowany został ORP „Błyskawica”, polski niszczyciel (wg międzywojennego nazewnictwa – kontrtorpedowiec), który przetrwał wojenną zawieruchę i w 1947 r. powrócił do kraju.

historia marynarka wojenna

01 października 2024   |   13:50   |   Źródło: Gazeta Morska / Instytut Pamięci Narodowej   |   Drukuj

fot. Instytut Pamięci Narodowej

fot. Instytut Pamięci Narodowej

Jak informuje Instytut Pamięci Narodowej, ORP „Błyskawica” wraz z bliźniaczym „Gromem” zbudowane zostały przez stocznię J. Samuel White & Co Ltd. w Cowes. Były dumą naszej floty, należały do najnowocześniejszych i najsilniejszych okrętów swojej klasy na świecie. Kolejne niszczyciele tego typu budowane miały być już w stoczni krajowej. Wybuch wojny przekreślił te plany.

"Wobec groźby wybuchu wojny para naszych najwartościowszych okrętów, wraz ze starszą „Burzą”, skierowane zostały rozkazem o kryptonimie „Peking” do Wielkiej Brytanii" - przypomina IPN.

Jedynie „Błyskawica” zwycięsko pokonała wszystkie wojenne zagrożenia. Okręt działał na Morzu Północnym i Atlantyku, w kampanii norweskiej i ewakuacji wojsk sojuszniczych z Dunkierki, bronił Cowes przed atakami Luftwaffe, operował na Morzu Śródziemnym wspierając Maltę i działania inwazyjne w Afryce Północnej, osłaniał lądowanie aliantów w Normandii.

Już po zakończeniu działań wojennych „Błyskawica”, w ostatniej odsłonie likwidacji Kriegsmarine, wzięła jeszcze udział w „Operation Deadlight – niszczenia przejętych niemieckich U-bootów.

ORP „Błyskawica” osłaniała Brytyjczyków ewakuujących się spod Dunkierki, remontowana broniła angielskiego miasteczka Cowes i wspierała lądowanie w Normandii.

Instytut Pamięci Narodowej przypomina, że polski okręt jest najstarszym zachowanym niszczycielem – weteranem II wojny światowej i jedynym bojowym okrętem alianckim, który uczestniczył aktywnie w działaniach przez cały okres wojny w Europie – od 1 września 1939 r. do 8 maja 1945 r.

Polski niszczyciel powrócił do portu w Gdyni 4 lipca 1947 r., po 94 miesiącach walki i służby na obcych wodach.

Od 1 maja 1976 r. zacumowany jest w Porcie Gdynia jako okręt muzeum. Jest najstarszym na świecie zachowanym niszczycielem. W 1987 r. został odznaczony Krzyżem Złotym Orderu Virtuti Militari, a w 2012 Medalem „Pro Memoria”.

Odwiedź nas na gazetamorska.pl.

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


Dodaj komentarz...
Skomentuj
Nick

Dodaj pierwszy komentarz.