Ważna inwestycja dla elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino: rewitalizacja linii kolejowej Kartuzy-Lębork
Rozpoczęto kluczowy etap rewitalizacji linii kolejowej nr 229, która po niemal 25 latach nieużytkowania znów stanie się istotnym elementem infrastruktury transportowej. Ogłoszono przetarg na projektowanie i wykonanie prac budowlanych w ramach projektu „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino”. Modernizacja trasy, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., stanowi strategiczny krok w kierunku zapewnienia sprawnego transportu na potrzeby budowy oraz późniejszej eksploatacji elektrowni.
biznes transport i spedycja wiadomości22 grudnia 2024 | 16:46 | Źródło: PKP PLK S.A. / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
Po ponad 20 latach w Sierakowicach powróci stały ruch pasażerski pociągów fot. PKP PLK S.A.
- Elektrownia jądrowa, która powstanie na terenie gminy Choczewo (pow. wejherowski), ma strategiczne znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego Pomorza oraz całego kraju. Aby zapewnić kolejowy dostęp podczas budowy i eksploatacji elektrowni, zmodernizujemy linię kolejową nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz zbudujemy nowe odcinki linii z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica - mówi Przemysław Zieliński, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Inwestycja ta sprawi, że po ponad 30 latach mieszkańcy tej części Pomorza odzyskają dostęp kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.
- Zapewnienie kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej jest priorytetowym wyzwaniem inwestycyjnym dla PLK S.A. Uczestniczymy w projekcie niezwykle ważnym nie tylko dla rozwoju i bezpieczeństwa energetycznego Pomorza, ale istotnym dla całej polskiej gospodarki. Na inwestycji zyskają także podróżni, ponieważ pociągi powrócą na nieczynne od lat linie kolejowe. Kolej ponownie będzie blisko mieszkańców, umożliwiając jednocześnie sprawny i bezpieczny przewóz ładunków w czasie budowy elektrowni i jej późniejszej eksploatacji – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Jak zapewnia spółka, przygotowany zostanie alternatywny kolejowy dostęp do elektrowni.
- Ogłosiliśmy przetarg dla zadania pn. Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork w ramach projektu pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. Wyłoniony wykonawca przygotuje dokumentację projektową, na podstawie której zrealizuje prace budowlane na około 60-kilometrowej trasie - dodaje Przemysław Zieliński, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Modernizacja tego odcinka linii nr 229 zapewni alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, podczas jej budowy oraz eksploatacji. Umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork.
Ta inwestycja jest w trakcie postępowania przetargowego, a zakończenie robót planowane jest w 2029 r. Dzięki zrealizowaniu prac na linii nr 229 pociągi powrócą m.in. do 8-tysięcznych Sierakowic. Ostatni raz pociągi pasażerskie tą trasą jeździły regularnie w 2000 r. Zapewniony zostanie wygodny dostęp do kolei dzięki przebudowie stacji i przystanków, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną również nowe przystanki. Planuje się, że pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres inwestycji będzie znany po przygotowaniu dokumentacji projektowej.
- Inwestycja na linii nr 229 została ujęta w zawartym w październiku br. Pakcie Kolejowym dla Pomorza. W podpisanym Liście Intencyjnym PLK S.A. zadeklarowały realizację prac budowlanych na linii, a Ministerstwo Infrastruktury i Województwo Pomorskie podjęcie działań na rzecz zidentyfikowania źródeł finansowania, pozwalających na realizację tego zadania - dodaje Przemysław Zieliński.
Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w III kw. 2025 r., a zakończenie prac w I kw. 2028 r.
Będzie kolej do elektrowni jądrowej
- Aktualnie przygotowujemy dokumentację projektową dla zadania pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. Pierwsze przetargi na prace budowlane planujemy ogłosić jeszcze w 2025 r., zaczynając od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba. Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r. - dodaje rzecznik spółki PKP PLK S.A.
Dzięki realizacji zadania możliwy będzie dojazd do elektrowni jądrowej pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.
zobacz też
Śledźcie nas na portalu X, aby być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami | gazetamorska.pl!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Drugi dzień Samorządowego Kongresu Trójmorza. Mateusz Morawiecki: Kongres Trójmorza to wyjątkowe i bardzo potrzebne
Shell sprzedaje SPDC i skupia się na głębokowodnym wydobyciu oraz na gazie skroplonym
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o roli Dyspozytora Stoczni
System oświetleniowy Hali Kadłubowej PGZ SW nagrodzony w konkursie „Najlepsza Inwestycja Oświetleniowa 2024”
Kluczowe inwestycje w kaliskiej elektrociepłowni na finiszu
Fundacja ORLEN dla Pomorza przyznała granty. 4 miliony zł dla 10 podmiotów. Kto i co skorzysta?
V Samorządowy Kongres Trójmorza i Forum Gospodarcze. Prezydent RP Andrzej Duda: Trójmorze to szansa dla Polski
Dzień Dostawcy w Equinor i Polenergii. Nowe perspektywy współpracy w morskiej energetyce wiatrowej
Port Antwerpia-Brugia umacnia więzi z Indiami
Nabrzeże Węglowe w gdańskim porcie zostanie przebudowane. Wzrasta atrakcyjność Portu Wewnętrznego
REKLAMA