W Porcie Gdańsk powstanie Agro Terminal. Zrealizuje go spółka Port Gdański Eksploatacja
Jedna z wiodących spółek, jeśli chodzi o przeładunek zbóż w Porcie Gdańsk, czyli Port Gdański Eksploatacja (PGE) z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. (ZMPG) zainwestuje w 9 dodatkowych magazynów zbożowych. Tym samym podniesie swoje zdolności magazynowe aż pięciokrotnie – do 152 tys. ton rocznie. Zdolność przeładunkowa spółki docelowo wzrośnie z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie.
biznes gospodarka morska porty trójmiasto wiadomości02 grudnia 2024 | 18:40 | Źródło: Port Gdańsk / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Port Gdańsk
Projekt ten PGE będzie realizować wspólnie z ZMPG, co pozwoli na utrzymanie kontroli państwa nad rozwojem warunków i zdolności przeładunkowych oraz magazynowania zbóż.
– Wartość całego projektu inwestycyjnego PGE na obszarze Nabrzeży Wiślanego i Szczecińskiego to ok. 400 mln zł. Obejmie on budowę i przebudowę infrastruktury od strony lądu (kolej, drogi, powierzchnie składowo-magazynowe) i wody (przebudowa nabrzeży, umocnienia i pogłębienia dna na potrzeby obsługi większych statków), a także zakup dźwigów, urządzeń przeładunkowych. Inwestycjom towarzyszyć będzie poprawa organizacji i obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym systemów informatycznych, awizacji, kontroli, inspekcji. Mocną stroną tego projektu jest czas realizacji. Część inwestycji infrastrukturalnych i zakupów urządzeń przeładunkowych jest już realizowana – wyjaśnia Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. – Inwestycje te mają charakter uniwersalny. Pozwolą w przyszłości na przeładunki i magazynowanie nie tylko zboża, pasz czy śruty, ale wszelkiej drobnicy zjednostkowanej, wymagającej zadaszenia. Lokalizacja ta ma bardzo duży potencjał rozwojowy. Umożliwia, oczywiście w zależności od uwarunkowań rynkowych, realizację jeszcze większego projektu inwestycyjnego w postaci Terminala Zbożowo-Paszowego, obejmującego baterie silosów.
Dzięki tej inwestycji Port Gdański Eksploatacja zwiększy swój potencjał i stanie się kluczowym podmiotem dla polskiego eksportu zbóż.
Jak przekazała Regina Stawnicka, rzecznik prasowy Portu Gdańsk, spółka PGE prowadzi działalność na pięciu nabrzeżach, ale przeładunki zbóż realizuje na nabrzeżach Szczecińskim i Wiślanym. Tam też planuje budowę nowych magazynów z możliwością obsługi statków z ładunkiem do 36 tys. ton, przy maksymalnym zanurzeniu do 10,6 m.
Na Nabrzeżu Wiślanym powstanie 5 magazynów zbożowych. Z kolei na Nabrzeżu Szczecińskim, w miejscu byłego terminalu kontenerowego przy ul. Chodackiego, zostaną postawione 4 magazyny. Łączna długość obu nabrzeży to 1,9 km.
– Terminal, który już funkcjonuje, posiada rozwinięte zaplecze techniczne, takie jak: drogi dojazdowe, tory kolejowe, urządzenia przeładunkowe, place utwardzone czy magazyny. Planowana modernizacja i rozbudowa pozwala na zwiększenie przepustowości bez konieczności budowy tych elementów od podstaw, co zmniejsza koszty i czas realizacji inwestycji – podkreśla Andrzej Kuźmicz, prezes PGE. – W przypadku rosnącego popytu na przeładunek zbóż w Porcie Gdańsk, rozbudowa istniejącego terminalu PGE umożliwia szybsze dostosowanie się do potrzeb klientów. Dzięki temu terminal może w krótkim czasie obsłużyć większe wolumeny ładunków, przyciągając tym samym więcej nowych kontrahentów.
PGE sukcesywnie inwestuje w nowoczesny sprzęt przeładunkowy. Na zakup urządzeń przeładunkowych, jak też na budowę placów składowych i magazynów, w ciągu 3 lat spółka przeznaczyła ponad 153 mln zł.
- Spółka nabyła m.in. trzy żurawie samojezdne nabrzeżowe Liebherr LHM 550, o udźwigu 124 ton każdy, co pozwala na realizację przeładunków cargo. Żurawie wyposażone są w różnego rodzaju chwytaki umożliwiające przeładunek sypkich materiałów o różnej gęstości oraz w spreadery kontenerowe automatyczne do przeładunku zjednostkowanych ładunków. Kupiła też dwa mniejsze dźwigi Liebherr LHM 280, o udźwigu 80 ton każdy, taśmociąg REMO 1400 o długości 50 m do załadunku materiałów sypkich w relacji bezpośredniej na statek. Dzięki takim inwestycjom stała się istotnym graczem na rynku - dodała Regina Stawnicka, rzecznik prasowy Portu Gdańsk.
Zboża w Porcie Gdańsk
W Gdańsku w porcie wewnętrznym zboża są obsługiwane przez ośmiu operatorów: Port Gdański Eksploatacja (PGE), Magrol, Gdańskie Młyny, GBT, Handel i Minerały, Jargut, Speed oraz Fast Track.
Dzięki inwestycjom własnym, jak i kontrahentów, Port Gdańsk w ciągu ostatnich pięciu lat podwoił swoje zdolności przeładunkowe w zakresie zbóż z 2 mln ton (2019 r.) do 4,3 mln ton (obecnie). W ub.r. przeładunki zbóż podskoczyły do 3,1 mln ton, głównie w relacji eksportowej. W okresie styczeń – październik br. obsłużono 2,4 mln ton ziarna.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk na przebudowę nabrzeży i linii kolejowych w porcie wewnętrznym w ciągu najbliższych trzech lat przeznaczy ponad pół miliarda złotych.
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria



komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Orlen i Northland Power przyspieszają budowę pierwszej polskiej farmy wiatrowej na Bałtyku
Nowe złoże ropy na Morzu Norweskim. Orlen wzmacnia pozycję w Europie Północnej
Bałtyk 2 i Bałtyk 3 z FID. Rusza budowa największych farm wiatrowych na polskich wodach
Nowe odkrycie gazu na Morzu Czarnym: Turcja wzmacnia swoją pozycję w sektorze energetycznym
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
REKLAMA