Tak dla CPK! Paulina Matysiak: "Projekt, który pozwoli nam dogonić Europę". Inwestowanie w gospodarkę ponadpartyjne
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego stała się obiektem debaty w Sejmie RP, podczas której większość ugrupowań opowiedziało się za kontynuacją prac nad projektem ustawy. Jak podkreślała poseł Paulina Matysiak, CPK "to projekt, który pozwoli nam dogonić Europę", choć ta deklaracja i poparcie dla projektu nie spotkało się z aprobatą wszystkich partii politycznych.
biznes gospodarka morska polityka wiadomości22 listopada 2024 | 14:44 | Źródło: Gazeta Morska | Drukuj
- Potrzebujemy pełnego programu CPK. Miłość do ojczyzny stawiamy wyżej niż nienawiść do przeciwnika politycznego. Zależy nam na rozwoju gospodarczym Polski, na inwestycjach, które napędzą gospodarkę i poprawią życie wszystkich Polaków - mówił poseł Marcin Horała, współprzewodniczący stowarzyszenia "Tak dla rozwoju", w przeszłości pełnomocnik rządu ds. CPK.
Głos w debacie zabrała też druga współprzewodnicząca stowarzyszenia poseł Paulina Matysiak.
- Z wielką dumą mogę wyrazić swoje poparcie dla obywatelskiego projektu ustawy Tak dla CPK, bo to głos prawie 200 tysięcy Polek i Polaków. Polska zasługuje na realizację inwestycji CPK. Centralny Port Komunikacyjny, to coś więcej niż lotnisko, to klucz do nowoczesności, który odblokuje ogromny potencjał naszego kraju, jeżeli wyobrazimy sobie Polskę jako wielkie organizm, w którym CPK na pewno stanie się jego sercem, które pompuje handel, rozwija biznes, pomaga usprawnić ruch ludzi w każdy zakątek Europy - mówiła poseł Paulina Matysiak.
Jak przypomniała poseł koła Partii Razem, projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego zakładał wybudowanie prawie 2 tysięcy kilometrów nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości.
- Mam nadzieję że CPK wkrótce połączy Polskę w sposób, jakiego jeszcze nie znaliśmy, to nie jest tylko szansa na wygodniejsze i na szybszy podróżowanie od Rzeszowa po Szczecin, a ogromna szansa na rozwój naszego kraju - dodała poseł.
Rozwój sieci kolejowej, co podkreślała Paulina Matysiak, pozwoli odżyć mniejszym miastom, mniejszym regionom, które dzisiaj pozostają na marginesie i projekt ustawy nie pozwala na to.
- W Polsce nie ma tylko Warszawy, nie ma tylko Łodzi, nie ma tylko Wrocławia. Ostatnio słyszymy dyskusje o innych miejscowościach, mniejszych ośrodkach, które również będą mogły korzystać z rozwiązań CPK w pełnym zakresie, bez opóźnień. CPK to projekt, który pozwoli nam dogonić Europę, to inwestycja przede wszystkim dla kolejnych pokoleń, które będą nam bardzo wdzięczne. To w końcu projekt dla biznesu. Centralny Port Komunikacyjny przyniesie istotne korzyści gospodarcze i społeczne. Tak dla CPK, tak dla rozwoju Polski - mówiła poseł Paulina Matysiak.
Dorota Olko, poseł Lewicy wyraziła nadzieję, że projekt obywatelski ustawy Tak dla CPK będzie krokiem w kierunku realnej debaty.
- Termin realizacji CPK musi być znany i stabilny - dodała poseł Nowej Lewicy.
Były wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka stwierdził, że "dzięki zaangażowaniu ruchu obywatelskiego, możemy przymusić rząd do tego, co wydaje się oczywiste, czyli realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego".
- CPK to dobry, rozwojowy projekt, dlatego wierzę, że w tym parlamencie znajdzie się większość, która powie „Tak dla rozwoju”, ale dziwię się, że nie ma tu Władysława Kosiniaka-Kamysza i że nie ma tu żadnych posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego - powiedział poseł PiS.
Głos w debacie zabrali również politycy Koalicji Obywatelskiej, w tym poseł Karolina Pawliczak, która dość krytycznie wyraziła się na temat rządu PiS, który w poprzedniej kadencji Sejmu RP rozpoczął inwestycję.
- Nie dla złodziejstwa i to się właśnie zmieniło. CPK realizuje inwestycje w duchu rozwoju państwa i szacunku dla zgłaszanych wniosków - mówiła Karolina Pawliczak.
Do licznych zarzutów i pytań odniósł się także Maciej Lasek, obecny pełnomocnik rządu ds. CPK.
- Padło tutaj takie pytanie, który Maciej Lasek jest prawdziwy? Ciągle ten sam. Projekt, który żeście prezentowali do momentu, kiedy my przejęliśmy odpowiedzialność za ten program, jest nierealny i oczywiście w waszym wykonaniu by nie powstał. Skończyłaby się kasa. Ja bym zadał inne pytanie, który prezes za waszej władzy w CPK był prawdziwy, czy ten, który mówił, że decyzja lokalizacyjna będzie w 2020 roku, czy ten, który mówił, że będzie w lipcu 2023 roku. Trudno to określić (...). Wy czekaliście, tylko żeby wywłaszczyć ludzi (…) Mówicie, że my się skoncentrowaliśmy tylko na budowie Y, ale to jest oczywiście nieprawda. My postępujemy odpowiedzialnie. Koncentrujemy się na budowie Y dzisiaj jako pierwszej linii kolei dużych prędkości - Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań. Ale do końca 2025 roku robimy nowy przegląd linii kolejowych i to wielokrotnie mówiliśmy - mówił poseł Maciej Lasek.
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Nowy inwestor w szczecińskim Porcie. Powstanie nowy uniwersalny terminal przeładunkowy
Wojewoda pomorska wydała pozwolenie na budowę terminalu FSRU w Porcie Gdańsk
RWE uzyskało pozwolenia na budowę morskiej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II
Unikatowa na skalę europejską nieruchomość w Porcie Gdańsk wystawiona do przetargu
Przemysł morski mobilizuje się do wdrożenia czystych paliw. Dekada przełomu dla czystej żeglugi
W Porcie Gdańsk powstanie Agro Terminal. Zrealizuje go spółka Port Gdański Eksploatacja
Projekty wodorowe Orlenu wyróżnione. Grzegorz Jóźwiak: "Wodór staje się paliwem teraźniejszości"
Tomasz Wojak nowym członkiem zarządu Erbudu
Lisner inwestuje w przyszłość polskiej branży produkcji rybnej. Transakcja z Graalem zatwierdzona
Energa sponsorem głównym Domu Reprezentacji Polski Kobiet w piłce nożnej
REKLAMA