Szczyt NATO w Hadze: Większe wydatki, silniejsze zobowiązania - także dla sektora morskiego

W dniach 24–25 czerwca 2025 r. w Hadze odbył się Szczyt NATO z udziałem prezydenta RP Andrzeja Dudy oraz przedstawicieli najwyższych władz państwowych, w tym wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza oraz ministra spraw zagranicznych Radosława Sikorskiego. Spotkanie liderów państw członkowskich Sojuszu miało strategiczne znaczenie dla dalszego kierunku rozwoju wspólnej polityki obronnej NATO, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury, mobilności wojskowej oraz bezpieczeństwa logistycznego i przemysłowego.

bezpieczeństwo na świecie nato polityka wiadomości

25 czerwca 2025   |   20:21   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Marek Borawski / KPRP

fot. Marek Borawski / KPRP

Historyczna decyzja o zwiększeniu wydatków na obronność

Jednym z kluczowych rezultatów szczytu było przyjęcie zobowiązania zwiększenia wydatków obronnych państw NATO do poziomu 5% PKB. W nowym układzie finansowym minimum 3,5% PKB państw członkowskich ma być przeznaczane na ciężki sprzęt wojskowy i modernizację sił zbrojnych, natomiast 1,5% – na rozwój infrastruktury militarnej, cyberbezpieczeństwo i przemysł obronny.

To decyzja o bezprecedensowym znaczeniu – także dla sektora morskiego. Inwestycje w infrastrukturę oznaczają rozbudowę portów wojskowych, zaplecza logistycznego, baz przeładunkowych oraz systemów transportu intermodalnego – zarówno na wschodniej flance NATO, jak i na szlakach łączących Europę z USA i Kanadą.

Znaczenie infrastruktury i mobilności militarnej

Jak podkreślił w Hadze wicepremier Kosiniak-Kamysz, NATO zwiększa swoje zdolności także w zakresie mobilności wojskowej – kluczowej dla szybkiego przemieszczania wojsk i sprzętu przez granice sojuszników. Oznacza to nie tylko wzmocnienie dróg i mostów, ale także modernizację portów morskich i lotniczych. Dla Polski, będącej państwem tranzytowym i jednocześnie członkiem Grupy E5 (Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Włochy i Polska), oznacza to konkretne szanse dla portów morskich w Gdyni, Świnoujściu czy Gdańsku.

Polska, jako trzecia armia NATO pod względem liczebności (ponad 200 tys. żołnierzy), zadeklarowała gotowość do przeprowadzenia wielonarodowych ćwiczeń dywizyjnych z udziałem armii USA, Turcji, Słowacji, Finlandii czy Kanady – ćwiczeń, które zakładają rozbudowaną logistykę i pełne wsparcie ze strony cywilnej infrastruktury transportowej, w tym morskiej.

Sojusznicze wsparcie i bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej

Minister obrony narodowej poinformował również o utrzymaniu w Polsce niemieckich systemów Patriot w bazie w Jasionce do końca roku, a także o kolejnych rotacjach norweskich F-35 i planowanym rozmieszczeniu australijskiego samolotu wczesnego ostrzegania AWACS. To działania ściśle związane z kontrolą przestrzeni powietrznej nad Bałtykiem i wschodnią flanką NATO – regionami istotnymi z punktu widzenia bezpieczeństwa infrastruktury morskiej i energetycznej, w tym terminali LNG czy morskich farm wiatrowych.

Wsparcie Ukrainy i rozwój przemysłu obronnego

Na szczycie zaprezentowano również nowy pakiet celów rozwoju zdolności NATO, który obejmuje m.in. inwestycje w przemysł zbrojeniowy oraz zapasy surowców krytycznych, istotnych dla produkcji obronnej. Polska podpisała list intencyjny w sprawie zwiększenia zdolności w tym zakresie – co może mieć wpływ na logistykę dostaw surowców drogą morską.

Ważnym aspektem pozostaje także dalsze wsparcie dla Ukrainy. Szef polskiej dyplomacji Radosław Sikorski wziął udział w posiedzeniu Rady NATO–Ukraina oraz podkreślił znaczenie Centrum Szkolenia, Analiz i Edukacji NATO–Ukraina w Bydgoszczy. Jednym z priorytetów ma być także ochrona polskich elementów logistycznych wspierających Ukrainę – w tym infrastruktury kolejowej, drogowej i morskiej.

Współpraca międzynarodowa – również na poziomie portów i przemysłu

W Hadze odbyły się także liczne rozmowy bilateralne z ministrami obrony Kanady, Norwegii, Finlandii, Litwy, Estonii i Australii, a także z partnerami z Grupy E5. Wspólne inwestycje w infrastrukturę oraz przemysł obronny mogą mieć istotne znaczenie dla stoczni i zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w portach i regionach przybrzeżnych.

Europejskie środki na zbrojenia

Polska, w ramach zakończonej prezydencji w UE, wywalczyła również uruchomienie 150 miliardów euro na wspólny europejski program zbrojeniowy. Te środki będą mogły zostać wykorzystane także przez krajowe podmioty z sektora morskiego, które uczestniczą w produkcji, remontach i modernizacji sprzętu wojskowego – od okrętów patrolowych po systemy radarowe i rakietowe.

Szczyt NATO w Hadze to potwierdzenie rosnącej roli Polski jako filaru wschodniej flanki Sojuszu i państwa zaangażowanego w budowę nowoczesnej, wspólnej infrastruktury obronnej. Dla przemysłu morskiego, logistyki i portów to nie tylko wyzwanie, ale także realna szansa rozwoju w ramach strategicznych łańcuchów bezpieczeństwa NATO.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

galeria


komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz