Premier Kanady z wizytą w Hanwha Ocean. KSS-III Batch II w centrum uwagi

Premier Kanady Mark Carney odwiedził w czwartek stocznię Hanwha Ocean, gdzie zaprezentowano jeden z najnowocześniejszych południowokoreańskich okrętów podwodnych — KSS-III Batch II. Wizyta odbyła się w kluczowym momencie, gdy rząd Kanady analizuje wybór dostawcy czterech nowych jednostek podwodnych o wartości wielu miliardów dolarów.

biznes inwestycje marynarka wojenna na świecie nato polityka sprzęt i technologie wiadomości

31 października 2025   |   13:56   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Marynarka Wojenna Korei Południowej

fot. Marynarka Wojenna Korei Południowej

Kanada, nie dysponując obecnie zapleczem przemysłowym pozwalającym na samodzielną budowę okrętów podwodnych, poszukuje partnera o udokumentowanym doświadczeniu i aktywnej linii produkcyjnej. Hanwha Ocean, we współpracy z Hyundai Heavy Industries, zaprezentowała kompleksową ofertę obejmującą cztery okręty klasy KSS-III, zdolne do przenoszenia rakiet manewrujących dalekiego zasięgu.

Podczas uroczystości jeden z prezentowanych okrętów pływał symbolicznie pod banderą Kanady, podkreślając otwartość koreańskiego przemysłu obronnego na współpracę i transfer technologii.

Premierowi Carneyowi towarzyszył premier Korei Południowej Kim Min-seok, a wcześniej kanadyjski przywódca spotkał się z prezydentem Lee Jae Myungiem. Rozmowy dotyczyły zacieśniania współpracy w obszarze bezpieczeństwa morskiego, obronności oraz nowoczesnych technologii. Decyzja Ottawy w sprawie wyboru dostawcy ma zapaść już w przyszłym roku.

Korea Południowa zadeklarowała gotowość dostarczenia wszystkich czterech jednostek do 2035 roku, co zbiega się z planowanym wycofaniem przez Kanadę wysłużonych okrętów klasy Victoria.

– Jesteśmy dumni, że mogliśmy zaprezentować premierowi Markowi Carneyowi nasze możliwości w zakresie zaawansowanej inżynierii morskiej – powiedział Steve Jeong, wiceprezes wykonawczy Hanwha Ocean i były wiceadmirał marynarki Korei Południowej. – Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych, nowoczesnych i w pełni interoperacyjnych rozwiązań dla naszych sojuszników i partnerów.

Współpraca marynarek wojennych

W ramach wizyty delegacji kanadyjskiej w Korei Południowej doszło również do bezpośredniego zaangażowania południowokoreańskiej marynarki wojennej w działania wspierające program modernizacji floty Kanady.

Szef Sztabu Marynarki Wojennej Republiki Korei, admirał Gang Dong-gil, spotkał się w piątek (31 października) w bazie Jinhae Naval Harbor z dowódcą Marynarki Wojennej Kanady, kontradmirałem Angusem Kinschem. Podczas rozmów omówiono możliwości współpracy w zakresie szkolenia, wsparcia logistycznego oraz adaptacji południowokoreańskiego systemu wsparcia eksploatacji okrętów podwodnych dla potrzeb Kanady.

Admirał Gang przedstawił kanadyjskiej stronie koncepcję zintegrowanego systemu szkoleniowo-serwisowego, który mógłby towarzyszyć ewentualnemu kontraktowi na budowę okrętów klasy KSS-III.

Komandor Kinsch miał także okazję osobiście zapoznać się z możliwościami koreańskich jednostek podwodnych – odwiedził m.in. okręt szkolny Jang Yeong-sil oraz uczestniczył w kilkudniowym rejsie na jednostce Dosan Ahn Chang-ho, jednym z najbardziej zaawansowanych okrętów konwencjonalnych na świecie. Rejs trwający cztery noce i pięć dni pozwolił kanadyjskiemu dowódcy doświadczyć w praktyce standardów operacyjnych i poziomu technologicznego południowokoreańskiej marynarki wojennej.

KSS-III – technologia potwierdzona w służbie

Okręty KSS-III, opracowane przez południowokoreański przemysł stoczniowy, są w pełni operacyjne w Marynarce Wojennej Republiki Korei. Dysponują napędem niezależnym od powietrza (AIP), nowoczesnym systemem zarządzania walką oraz zdolnością przenoszenia rakiet manewrujących o zasięgu ponad 1500 km.

To właśnie ta technologia stanowi również podstawę oferty Hanwha Ocean dla Polski w ramach programu ORKA, zakładającego budowę nowoczesnych okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP.

Dzięki aktywnej linii produkcyjnej, udokumentowanemu eksportowi oraz realnym zdolnościom operacyjnym, Hanwha Ocean pozostaje dziś jednym z nielicznych producentów oferujących sprawdzony, nowoczesny i w pełni interoperacyjny typ konwencjonalnego okrętu podwodnego tej generacji.

Partnerstwo z polskim przemysłem

Polskie stocznie — PGZ Stocznia Wojenna i Stocznia Nauta — już współpracują z Hanwha Ocean w ramach podpisanych umów obejmujących transfer technologii, budowę, serwis MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) oraz projekty związane z zielonymi technologiami morskimi.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
nick
SKOMENTUJ

Dodaj pierwszy komentarz