Premier Kanady z wizytą w Hanwha Ocean. KSS-III Batch II w centrum uwagi
Premier Kanady Mark Carney odwiedził w czwartek stocznię Hanwha Ocean, gdzie zaprezentowano jeden z najnowocześniejszych południowokoreańskich okrętów podwodnych — KSS-III Batch II. Wizyta odbyła się w kluczowym momencie, gdy rząd Kanady analizuje wybór dostawcy czterech nowych jednostek podwodnych o wartości wielu miliardów dolarów.
biznes inwestycje marynarka wojenna na świecie nato polityka sprzęt i technologie wiadomości31 października 2025 | 13:56 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj

fot. Marynarka Wojenna Korei Południowej
Kanada, nie dysponując obecnie zapleczem przemysłowym pozwalającym na samodzielną budowę okrętów podwodnych, poszukuje partnera o udokumentowanym doświadczeniu i aktywnej linii produkcyjnej. Hanwha Ocean, we współpracy z Hyundai Heavy Industries, zaprezentowała kompleksową ofertę obejmującą cztery okręty klasy KSS-III, zdolne do przenoszenia rakiet manewrujących dalekiego zasięgu.
Podczas uroczystości jeden z prezentowanych okrętów pływał symbolicznie pod banderą Kanady, podkreślając otwartość koreańskiego przemysłu obronnego na współpracę i transfer technologii.
Premierowi Carneyowi towarzyszył premier Korei Południowej Kim Min-seok, a wcześniej kanadyjski przywódca spotkał się z prezydentem Lee Jae Myungiem. Rozmowy dotyczyły zacieśniania współpracy w obszarze bezpieczeństwa morskiego, obronności oraz nowoczesnych technologii. Decyzja Ottawy w sprawie wyboru dostawcy ma zapaść już w przyszłym roku.
Korea Południowa zadeklarowała gotowość dostarczenia wszystkich czterech jednostek do 2035 roku, co zbiega się z planowanym wycofaniem przez Kanadę wysłużonych okrętów klasy Victoria.
– Jesteśmy dumni, że mogliśmy zaprezentować premierowi Markowi Carneyowi nasze możliwości w zakresie zaawansowanej inżynierii morskiej – powiedział Steve Jeong, wiceprezes wykonawczy Hanwha Ocean i były wiceadmirał marynarki Korei Południowej. – Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych, nowoczesnych i w pełni interoperacyjnych rozwiązań dla naszych sojuszników i partnerów.
Współpraca marynarek wojennych
W ramach wizyty delegacji kanadyjskiej w Korei Południowej doszło również do bezpośredniego zaangażowania południowokoreańskiej marynarki wojennej w działania wspierające program modernizacji floty Kanady.
Szef Sztabu Marynarki Wojennej Republiki Korei, admirał Gang Dong-gil, spotkał się w piątek (31 października) w bazie Jinhae Naval Harbor z dowódcą Marynarki Wojennej Kanady, kontradmirałem Angusem Kinschem. Podczas rozmów omówiono możliwości współpracy w zakresie szkolenia, wsparcia logistycznego oraz adaptacji południowokoreańskiego systemu wsparcia eksploatacji okrętów podwodnych dla potrzeb Kanady.
Admirał Gang przedstawił kanadyjskiej stronie koncepcję zintegrowanego systemu szkoleniowo-serwisowego, który mógłby towarzyszyć ewentualnemu kontraktowi na budowę okrętów klasy KSS-III.
Komandor Kinsch miał także okazję osobiście zapoznać się z możliwościami koreańskich jednostek podwodnych – odwiedził m.in. okręt szkolny Jang Yeong-sil oraz uczestniczył w kilkudniowym rejsie na jednostce Dosan Ahn Chang-ho, jednym z najbardziej zaawansowanych okrętów konwencjonalnych na świecie. Rejs trwający cztery noce i pięć dni pozwolił kanadyjskiemu dowódcy doświadczyć w praktyce standardów operacyjnych i poziomu technologicznego południowokoreańskiej marynarki wojennej.
KSS-III – technologia potwierdzona w służbie
Okręty KSS-III, opracowane przez południowokoreański przemysł stoczniowy, są w pełni operacyjne w Marynarce Wojennej Republiki Korei. Dysponują napędem niezależnym od powietrza (AIP), nowoczesnym systemem zarządzania walką oraz zdolnością przenoszenia rakiet manewrujących o zasięgu ponad 1500 km.
To właśnie ta technologia stanowi również podstawę oferty Hanwha Ocean dla Polski w ramach programu ORKA, zakładającego budowę nowoczesnych okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP.
Dzięki aktywnej linii produkcyjnej, udokumentowanemu eksportowi oraz realnym zdolnościom operacyjnym, Hanwha Ocean pozostaje dziś jednym z nielicznych producentów oferujących sprawdzony, nowoczesny i w pełni interoperacyjny typ konwencjonalnego okrętu podwodnego tej generacji.
Partnerstwo z polskim przemysłem
Polskie stocznie — PGZ Stocznia Wojenna i Stocznia Nauta — już współpracują z Hanwha Ocean w ramach podpisanych umów obejmujących transfer technologii, budowę, serwis MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) oraz projekty związane z zielonymi technologiami morskimi.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Ellerman City Liners przejmuje Viasea Shipping. Nowy lider europejskiego shortsea shippingu
CRIST S.A. zakończył realizację projektu mostu BR01 dla Eiffage Métal
Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na morskiej farmie wiatrowej Baltic Power
Nowy rozdział w historii Portu Gdańsk. Rusza rozbudowa Naftoportu. Ważna inwestycja dla bezpieczeństwa Polski
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o projektowaniu i montażu kabin sanitarnych na statku i okręcie
Hanwha Ocean zakończyła próby morskie nowoczesnego WTIV-a. Koreańska stocznia wzmacnia pozycję w offshore wind
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o stabilizatorach na statku. Dlaczego talerze nie spadają?
Port Gdańsk otwiera nowy rozdział współpracy z Azją Południowo-Wschodnią
VanDutch 56: minimalizm, moc i morski szyk
Polskie systemy antydronowe z Gdyni w służbie bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie
REKLAMA