Hanwha Ocean inwestuje 100 milionów dolarów w rozwój polskiego przemysłu stoczniowego w ramach programu ORKA
Hanwha Ocean ogłosiła strategiczną inwestycję o wartości 100 milionów dolarów w rozwój polskiego przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej. Środki zostaną przeznaczone na realizację programu ORKA, który – według zapowiedzi – ma stać się jednym z najważniejszych impulsów modernizacyjnych dla sektora obronnego i morskiego w Polsce.
biznes gospodarka morska inwestycje pomorze przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy wiadomości09 października 2025 | 01:51 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj

fot. Hanwha Ocean
W ramach inwestycji powstanie ponad 1300 nowych miejsc pracy, a współpraca z polskimi partnerami przemysłowymi wzmocni krajowe stocznie, łańcuchy dostaw oraz zaplecze serwisowe. Projekt ma także przynieść wymierne korzyści dla sektora publicznego – zarówno w wymiarze fiskalnym, jak i technologicznym.
Pełny transfer technologii i rozwój kompetencji MRO
Kluczowym elementem oferty Hanwha Ocean jest pełny transfer technologii oraz budowa zdolności MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) w Polsce. Oznacza to, że polscy inżynierowie i stocznie będą mogli samodzielnie modernizować, serwisować i utrzymywać w gotowości operacyjnej dostarczone okręty podwodne.
Jak podkreśla Sean Seongwoo Park, wiceprezes ds. międzynarodowego biznesu okrętowego w Hanwha Ocean:
– Żaden z konkurentów w programie ORKA nie przedstawił równie kompleksowej propozycji przemysłowej, łączącej technologię, lokalizację, szkolenia i zaawansowane zdolności produkcyjne. Naszym celem jest, by Polska nie tylko pozyskała nowoczesne okręty podwodne, lecz także zdobyła trwałe kompetencje do ich samodzielnej obsługi i rozwoju.
Wzmocnienie polskiego przemysłu i lokalnych partnerstw
Hanwha Ocean już współpracuje z takimi firmami jak PGZ Stocznia Wojenna, SR Nauta, Famor, Hydromega, Enamor czy Rockfin. Współdziałanie z tymi przedsiębiorstwami pokazuje, że polski przemysł stoczniowy może odgrywać znacznie większą rolę niż tylko dostarczanie komponentów – ma potencjał, by stać się pełnoprawnym partnerem globalnych łańcuchów dostaw oraz producentem wyspecjalizowanych rozwiązań dla sektora morskiego.
Nowy poziom kompetencji – od szkolenia po projektowanie
Program ORKA obejmuje szeroko zakrojony system szkoleń – od symulatorów i ćwiczeń morskich po praktykę pokładową. Celem jest pełne przygotowanie załóg do samodzielnej eksploatacji nowych jednostek, w tym obsługi systemów bojowych i utrzymania gotowości operacyjnej.
Równolegle prowadzone będą szkolenia MRO dla techników, inżynierów i projektantów – obejmujące serwis, certyfikację i wsparcie techniczne okrętów. Dzięki nim polski przemysł przesunie się z poziomu montażu na poziom projektowania, certyfikacji i pełnego cyklu serwisowego, co oznacza realny wzrost wartości dodanej w krajowej gospodarce.
Silny impuls dla Pomorza i gospodarki morskiej
Według danych OECD, sektor stoczniowy w województwie pomorskim zatrudnia obecnie około 27 tys. osób, co stanowi 3,3% wszystkich miejsc pracy w regionie. Inwestycje Hanwha Ocean w ramach programu ORKA mogą znacząco zwiększyć te liczby – przyciągając dostawców, centra badawcze i nowe projekty eksportowe.
Zyskać mają również lokalne porty, firmy logistyczne i usługowe, a rozwój kompetencji wojskowych ma przełożyć się na wzmocnienie cywilnego przemysłu morskiego – od budowy jednostek niskoemisyjnych, po serwis morskich instalacji energetycznych.
Koreańskie doświadczenie i technologie nowej generacji
Korea Południowa dysponuje bogatym doświadczeniem w budowie nowoczesnych okrętów podwodnych – m.in. serii KSS-III, wyposażonych w system AIP, akumulatory litowo-jonowe oraz wyrzutnie pionowego startu (VLS). Hanwha Ocean zamierza przenieść te technologie do Polski, umożliwiając szybkie uruchomienie produkcji i rozwój kompetencji inżynierskich na miejscu.
Połączenie koreańskiego know-how z potencjałem polskich stoczni i ośrodków badawczych może uczynić Pomorze nowym europejskim centrum wiedzy, produkcji i innowacji morskich – zarówno w wymiarze obronnym, jak i gospodarczym.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o stabilizatorach na statku. Dlaczego talerze nie spadają?
Port Gdańsk otwiera nowy rozdział współpracy z Azją Południowo-Wschodnią
VanDutch 56: minimalizm, moc i morski szyk
Polskie systemy antydronowe z Gdyni w służbie bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie
TRIDENT 810: nowy 81-metrowy żaglowy superjacht Royal Huisman gotowy do budowy
Część lądowa Programu FSRU na półmetku. Gazociąg Gdańsk-Gustorzyn coraz bliżej realizacji
Polska stawia na morze. Nowelizacja ustawy offshore z podpisem prezydenta: przełomowy krok dla morskiej energetyki
Przylądek Pomerania a terminal w Świnoujściu. Co dalej z portem, który ma wzmocnić polską obecność na Bałtyku?
Port Gdańsk z rekordem w przeładunkach kontenerów po trzech kwartałach 2025 roku
Projekt Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE wzmacnia pozycję w morskiej energetyce wiatrowej
REKLAMA