Ochrona przeciwpowodziowa, a przy okazji nowy deptak. W Rewie rusza budowa i remont opaski brzegowej
W najbliższych dniach rozpoczną się prace Urzędu Morskiego w Gdyni, związane z kolejną niezbędną inwestycją przeciwpowodziową na terenie województwa pomorskiego, w miejscowości Rewa. Jak informuje Magdalena Kierzkowska z UM w Gdyni, w ich ramach zbudowana zostanie nowa opaska brzegowa o długości 480 m oraz wyremontowana już istniejąca, której długość wynosi 420 m. Dodatkowo, w Mechelinkach na stałe zostaną posadowione dwa kontenery na sprzęt przeciwpowodziowy. Działania te stanowią element tworzonego systemu zabezpieczenia Rewy przed powodzią, na który składa się również wykonane w 2023 roku sztuczne zasilenie linii brzegowej.
wiadomości12 listopada 2024 | 17:23 | Źródło: Urząd Morski w Gdyni / Gazeta Morska | Drukuj
fot. UG Kosakowo
- Inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni stanowi przedsięwzięcie długo oczekiwane przez Gminę Kosakowo. W ostatnich miesiącach prowadziliśmy rozmowy z Urzędem Morskim i wykonawcą, aby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców, a ich zakres jak najlepiej wpisywał się w potrzeby gminy. Dziękuję za otwartość i współpracę zarówno Urzędowi Morskiemu, jak i wykonawcy. Prace, które będą realizowane w Rewie, są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa powodziowego. Inwestycja poprawi również walory turystyczne, ponieważ opaska będzie stanowiła kolejny trakt spacerowy. Zapewni dostęp do plaży osobom z niepełnosprawnościami, co stanowi ważny element wspierania dostępności obiektów publicznych dla wszystkich mieszkańców gminy, jak i gości - mówi wójt Gminy Kosakowo, Eunika Niemc.
Harmonogram i technologia wykonania dostosowane do potrzeb mieszkańców i turystów
Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, czas przewidziany na realizację inwestycji to 2 lata, jednak harmonogram i technologia wykonania zostały przygotowane w taki sposób, aby prace jak najmniej kolidowały z codziennym funkcjonowanie mieszkańców Rewy, jak i licznie odwiedzających ją turystów oraz amatorów sportów wodnych. Zgodnie z decyzją środowiskową, prace nie będą prowadzone w okresie od marca do maja, a z uwagi na turystyczną atrakcyjność miejscowości, lipiec i sierpień zostały również wyłączone z robót. Przez cały okres budowy wyznaczone zostaną ciągi komunikacyjne, umożliwiające wejście na plażę.
Prace będą prowadzone w trzech etapach:
- Listopad 2024 r. – luty 2025 r. (prace prowadzone dwutorowo: fragment nowej opaski na palach CFA – oraz fragment posadowiony bezpośrednio na gruncie – Rys. 2);
- Wrzesień 2025 r. – luty 2026 r. (remont istniejącej opaski od molo w kierunku zachodnim – 3 oraz budowa nowej opaski na wcześniej wykonanych palach CFA);
- Wrzesień – październik 2026 r. prace wykończeniowe oraz porządkowe.
- Zaplecze budowy zlokalizowane zostanie w okolicach Krzyża Morskiego na Rewskim Szperku. Dla maksymalnego odciążenia lokalnej infrastruktury drogowej, transport materiałów, niezbędnych do budowy i remontu opaski, odbywać się będzie głównie plażą - dodaje Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.
Teren, po którym poruszać się będą pojazdy budowy, będzie odpowiednio oznakowany
- Pragniemy jednak zwrócić uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności w tych miejscach. Budowa może generować również uciążliwość, związaną z hałasem, spowodowanym przeładunkiem kamienia. Dla zminimalizowania tych niegodności, prace prowadzone będą wyłącznie od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem godzin największego natężenia ruchu - mówi Magdalena Kierzkowska.
Bezpieczeństwo powodziowe przede wszystkim
- Prace są niezbędna z uwagi na duże zagrożenie powodziowe Rewy. W niedalekiej przeszłości, między innymi w 2017 roku, mieliśmy tutaj do czynienia z podtopieniami, stwarzającymi realne zagrożenie dla infrastruktury gminnej, jak i mienia prywatnego. Nowa opaska docelowo zostanie zabudowana wydmą, tak aby jeszcze lepiej chronić brzeg i wpasować się w krajobraz. Dodatkowo, górna część konstrukcji wzbogaci Rewę o prawie półkilometrowy deptak. Wraz z wykonawcą dołożymy wszelkich starań, aby prace przebiegały sprawnie i terminowo. Prosimy jednak o wyrozumiałość i zrozumienie ewentualnych uciążliwości. Ta inwestycja jest niezbędna dla bezpieczeństwa powodziowego i zachowania tego wyjątkowego odcinka naszej linii brzegowej – powiedział Robert Mokrzycki, Główny Inspektor Ochrony Wybrzeża w Urzędzie Morskim w Gdyni.
Szczegółowy projekt dot. planowanych zmian w Rewie można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Saab prezentuje nowe rozwiązania w zakresie szkoleń z wykorzystaniem UAV
Uszkodzona trakcja kolejowa w Świnoujściu. Problemy z dojazdem składów towarowych do terminalu promowego
Nowoczesny statek wycieczkowy dla Viking Cruises gotowy do eksploatacji. Fincantieri dostarczyło 13 taką jednostkę
Hiszpańska Marynarka Wojenna i Navantia posuwają naprzód rozwój okrętów hydrograficznych
Spotkanie ministrów spraw zagranicznych państw NATO w kwaterze głównej w Brukseli
Targi pracy w Politechnice Morskiej i Akademii Marynarki Wojennej. "Morska inspiracja na przyszłość"
USA zaostrza sankcje nałożone na irańską "flotę cieni"
Niemal 400 milionów złotych dla morskich uczelni w Gdyni i Szczecinie
Incydent na Bałtyku: Rosyjski okręt wystrzelił amunicję sygnałową w kierunku niemieckiego śmigłowca
Nowy inwestor w szczecińskim Porcie. Powstanie nowy uniwersalny terminal przeładunkowy
REKLAMA