Ochrona przeciwpowodziowa, a przy okazji nowy deptak. W Rewie rusza budowa i remont opaski brzegowej
W najbliższych dniach rozpoczną się prace Urzędu Morskiego w Gdyni, związane z kolejną niezbędną inwestycją przeciwpowodziową na terenie województwa pomorskiego, w miejscowości Rewa. Jak informuje Magdalena Kierzkowska z UM w Gdyni, w ich ramach zbudowana zostanie nowa opaska brzegowa o długości 480 m oraz wyremontowana już istniejąca, której długość wynosi 420 m. Dodatkowo, w Mechelinkach na stałe zostaną posadowione dwa kontenery na sprzęt przeciwpowodziowy. Działania te stanowią element tworzonego systemu zabezpieczenia Rewy przed powodzią, na który składa się również wykonane w 2023 roku sztuczne zasilenie linii brzegowej.
wiadomości12 listopada 2024 | 17:23 | Źródło: Urząd Morski w Gdyni / Gazeta Morska | Drukuj
fot. UG Kosakowo
- Inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni stanowi przedsięwzięcie długo oczekiwane przez Gminę Kosakowo. W ostatnich miesiącach prowadziliśmy rozmowy z Urzędem Morskim i wykonawcą, aby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców, a ich zakres jak najlepiej wpisywał się w potrzeby gminy. Dziękuję za otwartość i współpracę zarówno Urzędowi Morskiemu, jak i wykonawcy. Prace, które będą realizowane w Rewie, są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa powodziowego. Inwestycja poprawi również walory turystyczne, ponieważ opaska będzie stanowiła kolejny trakt spacerowy. Zapewni dostęp do plaży osobom z niepełnosprawnościami, co stanowi ważny element wspierania dostępności obiektów publicznych dla wszystkich mieszkańców gminy, jak i gości - mówi wójt Gminy Kosakowo, Eunika Niemc.
Harmonogram i technologia wykonania dostosowane do potrzeb mieszkańców i turystów
Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, czas przewidziany na realizację inwestycji to 2 lata, jednak harmonogram i technologia wykonania zostały przygotowane w taki sposób, aby prace jak najmniej kolidowały z codziennym funkcjonowanie mieszkańców Rewy, jak i licznie odwiedzających ją turystów oraz amatorów sportów wodnych. Zgodnie z decyzją środowiskową, prace nie będą prowadzone w okresie od marca do maja, a z uwagi na turystyczną atrakcyjność miejscowości, lipiec i sierpień zostały również wyłączone z robót. Przez cały okres budowy wyznaczone zostaną ciągi komunikacyjne, umożliwiające wejście na plażę.
Prace będą prowadzone w trzech etapach:
- Listopad 2024 r. – luty 2025 r. (prace prowadzone dwutorowo: fragment nowej opaski na palach CFA – oraz fragment posadowiony bezpośrednio na gruncie – Rys. 2);
- Wrzesień 2025 r. – luty 2026 r. (remont istniejącej opaski od molo w kierunku zachodnim – 3 oraz budowa nowej opaski na wcześniej wykonanych palach CFA);
- Wrzesień – październik 2026 r. prace wykończeniowe oraz porządkowe.
- Zaplecze budowy zlokalizowane zostanie w okolicach Krzyża Morskiego na Rewskim Szperku. Dla maksymalnego odciążenia lokalnej infrastruktury drogowej, transport materiałów, niezbędnych do budowy i remontu opaski, odbywać się będzie głównie plażą - dodaje Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.
Teren, po którym poruszać się będą pojazdy budowy, będzie odpowiednio oznakowany
- Pragniemy jednak zwrócić uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności w tych miejscach. Budowa może generować również uciążliwość, związaną z hałasem, spowodowanym przeładunkiem kamienia. Dla zminimalizowania tych niegodności, prace prowadzone będą wyłącznie od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem godzin największego natężenia ruchu - mówi Magdalena Kierzkowska.
Bezpieczeństwo powodziowe przede wszystkim
- Prace są niezbędna z uwagi na duże zagrożenie powodziowe Rewy. W niedalekiej przeszłości, między innymi w 2017 roku, mieliśmy tutaj do czynienia z podtopieniami, stwarzającymi realne zagrożenie dla infrastruktury gminnej, jak i mienia prywatnego. Nowa opaska docelowo zostanie zabudowana wydmą, tak aby jeszcze lepiej chronić brzeg i wpasować się w krajobraz. Dodatkowo, górna część konstrukcji wzbogaci Rewę o prawie półkilometrowy deptak. Wraz z wykonawcą dołożymy wszelkich starań, aby prace przebiegały sprawnie i terminowo. Prosimy jednak o wyrozumiałość i zrozumienie ewentualnych uciążliwości. Ta inwestycja jest niezbędna dla bezpieczeństwa powodziowego i zachowania tego wyjątkowego odcinka naszej linii brzegowej – powiedział Robert Mokrzycki, Główny Inspektor Ochrony Wybrzeża w Urzędzie Morskim w Gdyni.
Szczegółowy projekt dot. planowanych zmian w Rewie można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Nowoczesny statek wycieczkowy dla Viking Cruises gotowy do eksploatacji. Fincantieri dostarczyło 13 taką jednostkę
Hiszpańska Marynarka Wojenna i Navantia posuwają naprzód rozwój okrętów hydrograficznych
Spotkanie ministrów spraw zagranicznych państw NATO w kwaterze głównej w Brukseli
Targi pracy w Politechnice Morskiej i Akademii Marynarki Wojennej. "Morska inspiracja na przyszłość"
USA zaostrza sankcje nałożone na irańską "flotę cieni"
Niemal 400 milionów złotych dla morskich uczelni w Gdyni i Szczecinie
Incydent na Bałtyku: Rosyjski okręt wystrzelił amunicję sygnałową w kierunku niemieckiego śmigłowca
Nowy inwestor w szczecińskim Porcie. Powstanie nowy uniwersalny terminal przeładunkowy
Wojewoda pomorska wydała pozwolenie na budowę terminalu FSRU w Porcie Gdańsk
Pożar taśmociągu w Porcie Gdynia. Nikt nie poniósł obrażeń. Port pracuje bez zakłóceń
REKLAMA