Morze w kampanii. Wyzwania i priorytety przyszłego Prezydenta RP. Magdalena Biejat dla Gazety Morskiej

Czy Polska w pełni wykorzystuje swój dostęp do morza? Jakie miejsce w strategii państwa powinny zajmować gospodarka morska, bezpieczeństwo na Bałtyku, rozwój Marynarki Wojennej i Straży Granicznej, a także przyszłość rybołówstwa i ratownictwa morskiego? W serii rozmów z kandydatami na urząd Prezydenta RP pytamy o ich wizję Polski morskiej – zarówno w wymiarze gospodarczym, jak i strategicznym. Z jako drugą rozmawiamy z wicemarszałek Senatu Magdaleną Biejat. Jakie ma pomysły na rozwój polskich portów, ochronę granic i wsparcie dla marynarzy? O tym w pierwszej rozmowie Gazety Morskiej.

rozmowa opinie i komentarze polityka wiadomości

Dzisiaj   |   15:33   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

Wicemarszałek Senatu Magdalena Biejat fot. materiały prasowe

Wicemarszałek Senatu Magdalena Biejat fot. materiały prasowe

Jakie konkretne kroki zamierza pani podjąć na rzecz modernizacji i rozwoju Marynarki Wojennej RP, jeśli zostanie pani wybrana na urząd Prezydenta RP?

Magdalena Biejat: Przede wszystkim należy kontynuować program budowy trzech nowoczesnych fregat. Pierwsza z nich jest budowana obecnie w Stoczni Marynarki Wojennej. Jako zwierzchniczka sił zbrojnych będę pilnować terminowej realizacji programu.

Należy także rozstrzygnąć proces wyboru okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej. Polska nigdy nie budowała w swojej historii okrętów tego typu. Możemy jednak zadbać o to aby poszczególne elementy okrętów podwodnych powstawały w Polsce. Należy też uzyskać zdolność do serwisowania okrętów podwodnych i fregat.

Kolejny temat to lotnictwo Marynarki Wojennej, które jest ważne pod kątem rozpoznania i niszczenia okrętów przeciwnika. Pełni również swoje funkcje ratownicze.

Czy uważa pani, że Straż Graniczna wymaga większych nakładów finansowych dla skuteczniejszego zabezpieczenia morskiej granicy państwa?

Tak. Sprawa nie budzi kontrowersji i powinna być elementem ponadpartyjnego porozumienia. Jest ważne, aby SG korzystała ze zdolności, z których korzysta Wojsko Polskie, takie jak zestawy bezpilotowe Wizjer.

Jakie zmiany w systemie MSPiR (Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR) uważa pani za kluczowe dla poprawy efektywności ratownictwa morskiego? 

W tej i innych wysoce profesjonalnych sprawach będę zdawać się na zdanie ekspertów.

Czy jako Prezydent RP przewiduje pani zaangażowanie się w rozwój krajowej produkcji okrętów wojennych oraz sprzętu dla służb morskich? Jeśli tak, w jaki sposób? 

Oczywiście. Uważam, że należy wzmacniać potencjał Stoczni Marynarki Wojennych, różnych cywilnych i wojskowych stoczni remontowych i Centrum Techniki Morskiej.

Jakie kroki podejmie pani w celu wzmocnienia współpracy międzynarodowej w zakresie ochrony polskich wód terytorialnych? 

Opowiadam się za bliską współpracą z państwami bałtyckimi, która ma fundamentalny wymiar dla bezpieczeństwa Polski i daleko wykracza poza samą ochronę wód terytorialnych.

Jakie działania zamierza pani podjąć w celu rozwoju i modernizacji polskich portów morskich? 

Jeśli chodzi o port w Świnoujściu, kluczowe jest zakończenie procesu budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego. W Gdańsku kluczowe znaczenie ma budowa infrastruktury niezbędnej do obsługi handlu zbożem. Kwestią wymagającą finalizacji jest również pogłębienie toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu. Strategiczne znaczenie mają również inwestycje mające na celu logistyczne wsparcie dla elektrowni atomowej w Choczewie. Ministerstwo Infrastruktury realizuje budowę konstrukcji morskiej umożliwiającej rozładunek ciężkich i ponadnormatywnych ładunków potrzebnych do budowy i eksploatacji elektrowni.

Jakie miejsce w pani strategii gospodarczej zajmuje transport morski i rozwój żeglugi śródlądowej? 

Transport morski to dziś najbardziej efektywny energetycznie sposób przewozu dużych ilości ładunków na wielkie odległości. Państwo z dostępem do morza byłoby nierozsądne, gdyby nie widziało jego gospodarczej roli.

Jestem jednak przeciwna rozwojowi żeglugi śródlądowej. Polska musi jednocześnie mierzyć się z zagrożeniami ze strony powracającej suszy hydrologicznej i – jak w 2024 roku – powodzi. Regulacja rzek może pogłębić jeden i drugi problem. Dostępne analizy wskazują też, że inwestycje w żeglugę śródlądową są nieefektywne gospodarczo. Zamiast tego powinniśmy stawiać na rozwój towarowego transportu kolejowego.

Czy popiera pani budowę nowych terminali przeładunkowych i logistycznych w polskich portach? 

Oczywiście!

Jakie inicjatywy podejmie pani, aby zwiększyć konkurencyjność polskiego przemysłu stoczniowego? 

Będę wspierała rząd w jego działaniach w tym zakresie. Jako zwierzchniczka sił zbrojnych dołożę starań, aby program budowy okrętów podwodnych przyniósł korzyści polskim stoczniom, również w zakresie zleceń serwisowych.

W jaki sposób zamierza pani wpłynąć na poprawę zabezpieczeń infrastruktury krytycznej polskich portów przed cyberatakami i zagrożeniami terrorystycznymi? 

Sprawa cyberbezpieczeństwa ma priorytetowe znaczenie dla polskiego rządu. Jest ona realizowana we współpracy z sojusznikami. Porty powinny mieć taki sam najwyższy stopień ochrony jak inne obiekty infrastruktury krytycznej.

Jakie jest pani stanowisko w sprawie rozwoju morskich farm wiatrowych na Bałtyku? 

Rozwój elektrowni wiatrowych offshore powinien być fundamentem zmiany polskiego miksu energetycznego. To na energetyce wiatrowej, zarówno na morzu, jak i na lądzie, oraz elektrowniach jądrowych musi być oparta nasza odporność energetyczna.

Czy widzi pani potencjał w rozwoju technologii związanych z pozyskiwaniem energii z fal i prądów morskich? 

Potencjał wykorzystania technologii pozyskiwania energii z tak zwanych „źródeł morskich” jest mocno zależny od uwarunkowań geograficznych. W przypadku Bałtyku jest on ograniczony. Do tego w przypadku już istniejących technologii dochodzi negatywny wpływ na środowisko naturalne, turystykę czy rybołówstwo. Nie mam nic przeciwko kontynuowaniu badań w tym zakresie, ale naszymi priorytetami inwestycyjnymi powinny być rozwój energetyki wiatrowej onshore i offshore, energetyki jądrowej i fotowoltaiki, wraz z modernizacją sieci przesyłowych.

Jakie mechanizmy wsparcia dla inwestorów w zakresie morskiej energetyki odnawialnej zamierza pani wprowadzić? 

To zadanie rządu. Prezydent nie wprowadza mechanizmów wsparcia, choć jest ważnym uczestnikiem debaty i może wywierać wpływ na właściwe ośrodki decyzyjne. Inwestycje w odnawialne źródła energii są kluczowe dla naszej odporności energetycznej i gospodarki, z pewnością będę do nich zachęcała.

Jakie działania planuje pani w celu ochrony interesów polskich rybaków na arenie międzynarodowej? 

Z pewnością warto ponownie otworzyć dyskusję na temat rybołówstwa na Bałtyku, również biorąc pod uwagę fakt, że zasoby ryb maleją, a wciąż regionalnie jest to ważna gałąź gospodarki.

Czy zamierza pani wprowadzić w formie inicjatywy ustawodawczej, a jeżeli tak, to jakie reformy w zakresie kwot połowowych i ochrony zasobów morskich zamierza pan wprowadzić? 

Na dzień dzisiejszy nie mam w planach inicjatyw ustawodawczych w tym zakresie, ale liczę na otwartą debatę z branżą i nie wykluczam, że takowe mogą być wynikiem tych rozmów.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

galeria


komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz