Morze w kampanii. Wyzwania i priorytety przyszłego Prezydenta RP. Magdalena Biejat dla Gazety Morskiej
Czy Polska w pełni wykorzystuje swój dostęp do morza? Jakie miejsce w strategii państwa powinny zajmować gospodarka morska, bezpieczeństwo na Bałtyku, rozwój Marynarki Wojennej i Straży Granicznej, a także przyszłość rybołówstwa i ratownictwa morskiego? W serii rozmów z kandydatami na urząd Prezydenta RP pytamy o ich wizję Polski morskiej – zarówno w wymiarze gospodarczym, jak i strategicznym. Z jako drugą rozmawiamy z wicemarszałek Senatu Magdaleną Biejat. Jakie ma pomysły na rozwój polskich portów, ochronę granic i wsparcie dla marynarzy? O tym w pierwszej rozmowie Gazety Morskiej.
rozmowa opinie i komentarze polityka wiadomościDzisiaj | 15:33 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
Wicemarszałek Senatu Magdalena Biejat fot. materiały prasowe
Jakie konkretne kroki zamierza pani podjąć na rzecz modernizacji i rozwoju Marynarki Wojennej RP, jeśli zostanie pani wybrana na urząd Prezydenta RP?
Magdalena Biejat: Przede wszystkim należy kontynuować program budowy trzech nowoczesnych fregat. Pierwsza z nich jest budowana obecnie w Stoczni Marynarki Wojennej. Jako zwierzchniczka sił zbrojnych będę pilnować terminowej realizacji programu.
Należy także rozstrzygnąć proces wyboru okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej. Polska nigdy nie budowała w swojej historii okrętów tego typu. Możemy jednak zadbać o to aby poszczególne elementy okrętów podwodnych powstawały w Polsce. Należy też uzyskać zdolność do serwisowania okrętów podwodnych i fregat.
Kolejny temat to lotnictwo Marynarki Wojennej, które jest ważne pod kątem rozpoznania i niszczenia okrętów przeciwnika. Pełni również swoje funkcje ratownicze.
Czy uważa pani, że Straż Graniczna wymaga większych nakładów finansowych dla skuteczniejszego zabezpieczenia morskiej granicy państwa?
Tak. Sprawa nie budzi kontrowersji i powinna być elementem ponadpartyjnego porozumienia. Jest ważne, aby SG korzystała ze zdolności, z których korzysta Wojsko Polskie, takie jak zestawy bezpilotowe Wizjer.
Jakie zmiany w systemie MSPiR (Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR) uważa pani za kluczowe dla poprawy efektywności ratownictwa morskiego?
W tej i innych wysoce profesjonalnych sprawach będę zdawać się na zdanie ekspertów.
Czy jako Prezydent RP przewiduje pani zaangażowanie się w rozwój krajowej produkcji okrętów wojennych oraz sprzętu dla służb morskich? Jeśli tak, w jaki sposób?
Oczywiście. Uważam, że należy wzmacniać potencjał Stoczni Marynarki Wojennych, różnych cywilnych i wojskowych stoczni remontowych i Centrum Techniki Morskiej.
Jakie kroki podejmie pani w celu wzmocnienia współpracy międzynarodowej w zakresie ochrony polskich wód terytorialnych?
Opowiadam się za bliską współpracą z państwami bałtyckimi, która ma fundamentalny wymiar dla bezpieczeństwa Polski i daleko wykracza poza samą ochronę wód terytorialnych.
Jakie działania zamierza pani podjąć w celu rozwoju i modernizacji polskich portów morskich?
Jeśli chodzi o port w Świnoujściu, kluczowe jest zakończenie procesu budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego. W Gdańsku kluczowe znaczenie ma budowa infrastruktury niezbędnej do obsługi handlu zbożem. Kwestią wymagającą finalizacji jest również pogłębienie toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu. Strategiczne znaczenie mają również inwestycje mające na celu logistyczne wsparcie dla elektrowni atomowej w Choczewie. Ministerstwo Infrastruktury realizuje budowę konstrukcji morskiej umożliwiającej rozładunek ciężkich i ponadnormatywnych ładunków potrzebnych do budowy i eksploatacji elektrowni.
Jakie miejsce w pani strategii gospodarczej zajmuje transport morski i rozwój żeglugi śródlądowej?
Transport morski to dziś najbardziej efektywny energetycznie sposób przewozu dużych ilości ładunków na wielkie odległości. Państwo z dostępem do morza byłoby nierozsądne, gdyby nie widziało jego gospodarczej roli.
Jestem jednak przeciwna rozwojowi żeglugi śródlądowej. Polska musi jednocześnie mierzyć się z zagrożeniami ze strony powracającej suszy hydrologicznej i – jak w 2024 roku – powodzi. Regulacja rzek może pogłębić jeden i drugi problem. Dostępne analizy wskazują też, że inwestycje w żeglugę śródlądową są nieefektywne gospodarczo. Zamiast tego powinniśmy stawiać na rozwój towarowego transportu kolejowego.
Czy popiera pani budowę nowych terminali przeładunkowych i logistycznych w polskich portach?
Oczywiście!
Jakie inicjatywy podejmie pani, aby zwiększyć konkurencyjność polskiego przemysłu stoczniowego?
Będę wspierała rząd w jego działaniach w tym zakresie. Jako zwierzchniczka sił zbrojnych dołożę starań, aby program budowy okrętów podwodnych przyniósł korzyści polskim stoczniom, również w zakresie zleceń serwisowych.
W jaki sposób zamierza pani wpłynąć na poprawę zabezpieczeń infrastruktury krytycznej polskich portów przed cyberatakami i zagrożeniami terrorystycznymi?
Sprawa cyberbezpieczeństwa ma priorytetowe znaczenie dla polskiego rządu. Jest ona realizowana we współpracy z sojusznikami. Porty powinny mieć taki sam najwyższy stopień ochrony jak inne obiekty infrastruktury krytycznej.
Jakie jest pani stanowisko w sprawie rozwoju morskich farm wiatrowych na Bałtyku?
Rozwój elektrowni wiatrowych offshore powinien być fundamentem zmiany polskiego miksu energetycznego. To na energetyce wiatrowej, zarówno na morzu, jak i na lądzie, oraz elektrowniach jądrowych musi być oparta nasza odporność energetyczna.
Czy widzi pani potencjał w rozwoju technologii związanych z pozyskiwaniem energii z fal i prądów morskich?
Potencjał wykorzystania technologii pozyskiwania energii z tak zwanych „źródeł morskich” jest mocno zależny od uwarunkowań geograficznych. W przypadku Bałtyku jest on ograniczony. Do tego w przypadku już istniejących technologii dochodzi negatywny wpływ na środowisko naturalne, turystykę czy rybołówstwo. Nie mam nic przeciwko kontynuowaniu badań w tym zakresie, ale naszymi priorytetami inwestycyjnymi powinny być rozwój energetyki wiatrowej onshore i offshore, energetyki jądrowej i fotowoltaiki, wraz z modernizacją sieci przesyłowych.
Jakie mechanizmy wsparcia dla inwestorów w zakresie morskiej energetyki odnawialnej zamierza pani wprowadzić?
To zadanie rządu. Prezydent nie wprowadza mechanizmów wsparcia, choć jest ważnym uczestnikiem debaty i może wywierać wpływ na właściwe ośrodki decyzyjne. Inwestycje w odnawialne źródła energii są kluczowe dla naszej odporności energetycznej i gospodarki, z pewnością będę do nich zachęcała.
Jakie działania planuje pani w celu ochrony interesów polskich rybaków na arenie międzynarodowej?
Z pewnością warto ponownie otworzyć dyskusję na temat rybołówstwa na Bałtyku, również biorąc pod uwagę fakt, że zasoby ryb maleją, a wciąż regionalnie jest to ważna gałąź gospodarki.
Czy zamierza pani wprowadzić w formie inicjatywy ustawodawczej, a jeżeli tak, to jakie reformy w zakresie kwot połowowych i ochrony zasobów morskich zamierza pan wprowadzić?
Na dzień dzisiejszy nie mam w planach inicjatyw ustawodawczych w tym zakresie, ale liczę na otwartą debatę z branżą i nie wykluczam, że takowe mogą być wynikiem tych rozmów.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria






komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Mars miał kiedyś ocean i plaże? Nowe odkrycia chińskiego łazika Zhurong
"Ludzie Stoczni". Wywiad z Niną Sobczak, artystką i spawaczem w PGZ Stoczni Wojennej
Trójmorze, geopolityka, sztuczna inteligencja - ważna debata w Sali BHP w Gdańsku
Polska bandera na światowych wodach. Narodowy symbol, niewykorzystane możliwości i wyzwania przyszłości
Polska bandera na mieliźnie. Stracone miliardy i zanikająca flota
Dr Karol Nawrocki: "Transport morski jest gwarantem suwerenności energetycznej Polski"
Marek Rostkowski, CEO Grupy OMIDA: Zmiany, które mogłyby być wyzwaniem, są szansą na dalszy rozwój branży TSL
Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs: AI można znacząco zoptymalizować działania w gospodarce morskiej
Dr Karol Nawrocki, prezes Instytutu Pamięci Narodowej o historii i współczesnych wyzwaniach Marynarki Wojennej
Sebastian Kluska, dyrektor Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR: Życie ludzkie ma największą wartość!
REKLAMA