M/F Wolin sprzedany do Grecji. Unity Line wzmacnia flotę nowoczesnymi promami budowanymi w Polsce

Flota Unity Line przechodzi modernizację. Po 17 latach żeglugi na trasie Świnoujście–Trelleborg prom M/F Wolin został sprzedany greckiemu armatorowi. Jednocześnie w najbliższych latach Unity Line wprowadzi do eksploatacji dwa nowoczesne promy: Jantar i Bursztyn.

biznes gospodarka morska przemysł stoczniowy wiadomości

07 marca 2025   |   09:15   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot.  Radosław Drożdżewski / Wikimedia

fot. Radosław Drożdżewski / Wikimedia

M/F Wolin, należący do Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM), zakończył służbę na Bałtyku z końcem stycznia 2024 r. W ciągu 17 lat wykonał 5235 podróży okrężnych, przewożąc 627 261 zestawów drogowych, 78 760 samochodów osobowych, 619 473 kierowców ciężarówek i 174 888 pasażerów. Zbudowany w 1986 r. w norweskiej stoczni Moss Verft, wcześniej pływał pod banderą fińskiego armatora.

Jak poinformował rzecznik prasowy Grupy PŻM Krzysztof Gogol, nowym właścicielem Wolina jest grecki operator obsługujący połączenia między Grecją, Włochami i Albanią. Szczegóły transakcji pozostają poufne, jednak wiadomo, że nabywca wpłacił już depozyt, a 10 marca statek wyruszy na Morze Śródziemne.

Decyzja o sprzedaży Wolina wynika z planów unowocześnienia floty Unity Line. Już w drugiej połowie 2025 r. firma odbierze nową jednostkę Jantar Unity, budowaną w Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. W 2026 r. do eksploatacji wejdzie jej bliźniaczy statek – Bursztyn Unity.

Nowe promy typu Ro-Pax będą jednymi z najnowocześniejszych jednostek na świecie. Zostaną wyposażone w cztery silniki LNG z systemem hybrydowym wspomaganym bateriami, co pozwoli na spełnienie najnowszych norm ekologicznych. Każda jednostka pomieści 240 ciężarówek na 4 km linii ładunkowej oraz 400 pasażerów i 50-osobową załogę.

Obecnie flota Unity Line składa się z sześciu promów: Polonia, Skania, Epsilon, Gryf, Galileusz i Copernicus. Sprzedaż starszych jednostek oraz wprowadzenie nowoczesnych promów to kontynuacja strategii unowocześniania floty, zapoczątkowanej w 2019 r., kiedy to M/F Kopernik został zastąpiony przez Copernicusa. Podobny proces miał miejsce w 2024 r., gdy do Grecji sprzedano M/F Jan Śniadecki, a jego miejsce zajął Epsilon, zbudowany w 2011 r.

Nowe inwestycje pozwolą Unity Line na dalsze umacnianie pozycji na Bałtyku, zapewniając nowoczesne i bardziej pojemne promy dla przewoźników i pasażerów.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz