Baltexpo 2025. Trzy dni, które wyznaczają kurs polskiej gospodarki morskiej
W Gdańsku rozpoczęła się kolejna edycja Międzynarodowych Targów Morskich i Militarnych Baltexpo 2025 – wydarzenia, które od ponad trzech dekad gromadzi liderów przemysłu, nauki i administracji morskiej. Tegoroczne targi odbywające się w kompleksie AmberExpo przyciągnęły około 300 wystawców z 23 krajów, w tym przedstawicieli Japonii, Korei Południowej i USA.
nasz patronat biznes gospodarka morska inwestycje pomorze porty pracuj na morzu przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy trójmiasto wiadomości07 października 2025 | 22:08 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj

fot. Kamil Kusier / Gazeta Morska
Podczas otwarcia wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił, że Polska kontynuuje konsekwentny rozwój sektora morskiego.
– Baltexpo to miejsce, gdzie spotyka się cała branża morska i gdzie widać, że nasz kurs na rozwój przynosi realne efekty – zarówno w gospodarce, jak i w bezpieczeństwie państwa – powiedział minister.
Morze debat o bezpieczeństwie i przyszłości sektora
Pierwszy dzień targów upłynął pod znakiem debat, które pokazały, jak silnie branża morska przenika się dziś z tematami bezpieczeństwa i strategicznego rozwoju.
Bezpieczeństwo morskie bezpieczeństwem państwa
Jedna z najważniejszych dyskusji dotyczyła roli marynarki wojennej i współpracy międzynarodowej w zapewnieniu bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej. Eksperci wskazywali na potrzebę zintegrowanego podejścia do obrony morskiej, łączącego siły zbrojne, przemysł, służby mundurowe i sektor cywilny.
W panelu wzięli udział m.in.: Dave Jones z Royal Navy, kadm. Piotr Nieć z Command Task Force Baltic, kmdr rez. Grzegorz Sowa – zastępca dyrektora departamentu rozwoju PGZ S.A., Øystein Bø – ambasador Norwegii w Polsce oraz Park Seongwoo, wiceprezes Hanwha Ocean.
Dyskusja zakończyła się wypracowaniem wstępnych rekomendacji dotyczących koordynacji działań w obszarze bezpieczeństwa morskiego i ochrony infrastruktury krytycznej w ramach struktur NATO i współpracy europejskiej.
Morska Strategia Przemysłowa UE
Druga debata poświęcona była tworzonej Morskiej Strategii Przemysłowej Unii Europejskiej, której opracowanie zbiega się z okresem polskiej i duńskiej prezydencji w Radzie UE w 2025 roku. Uczestnicy rozmawiali o tym, jak Polska i Dania mogą wspólnie wzmocnić europejski przemysł okrętowy oraz stworzyć warunki dla bardziej konkurencyjnej i zielonej gospodarki morskiej.
Wśród panelistów znaleźli się: Bjarke Wiehe Bøtcher – dyrektor ds. współpracy międzynarodowej w Danish Maritime, Christophe Tytgat – sekretarz generalny SEA Europe/CESA, Dorota Pyć – prezes Portu Gdańsk, oraz Dariusz Jellonek – dyrektor działu armatorskiego i praktyk morskich Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Podkreślano, że nadchodząca strategia UE ma szansę odwrócić niekorzystne trendy w europejskim przemyśle stoczniowym, wzmacniając jego konkurencyjność wobec rynków azjatyckich.
Rola programu „Miecznik” dla polskiego przemysłu
Trzecia debata skupiła się na programie „Miecznik”, uznawanym za najważniejsze przedsięwzięcie modernizacyjne w historii polskich sił morskich. Eksperci podkreślali, że to projekt o znaczeniu nie tylko militarnym, ale też przemysłowym – budowa fregat wielozadaniowych ma przynieść impuls rozwojowy dla krajowych stoczni i firm technologicznych.
Wśród prelegentów znaleźli się: Beata Koniarska – członek zarządu PGZ Stocznia Wojenna, Daniel Okruciński z Crist S.A., Magdalena Nizik – dyrektor krajowy Thales Polska, Piotr Gosch z NDI S.A., Piotr Jaszczura – dyrektor biura programu Miecznik w PGZ S.A. oraz Samuel Barton z Babcock International Group.
Jak podkreślano, program „Miecznik” to nie tylko wzmocnienie zdolności obronnych, lecz także szansa na trwały rozwój kompetencji przemysłowych i wejście polskich firm w globalne łańcuchy dostaw sektora obronnego.
Rekordy portów i inwestycje w morską energetykę
Polska gospodarka morska utrzymuje dynamiczne tempo rozwoju. W 2024 roku porty przeładowały 3,3 mln TEU, osiągając rekordowy zysk netto przekraczający pół miliarda złotych. Wpływy z podatków i opłat związanych z działalnością portową wyniosły około 56 miliardów złotych.
Nowe inwestycje – w tym terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych w Gdańsku oraz porty serwisowe w Ustce, Łebie i Darłowie – są realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy, a ich łączna wartość przekracza 1,5 mld zł.
Na Zatoce Gdańskiej powstaje również terminal FSRU do odbioru LNG, który ma pokrywać nawet 30% krajowego zapotrzebowania na gaz, wzmacniając niezależność energetyczną Polski.
Gdańsk – stolica gospodarki morskiej
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz przypomniała, że miasto od lat wspiera rozwój sektora morskiego i portowego.
– Ranga Baltexpo rośnie z każdą edycją. Dziś rozmawiamy tu nie tylko o gospodarce, ale o bezpieczeństwie, obronności i współpracy międzynarodowej – kwestiach kluczowych dla Polski i całej Europy – mówiła podczas inauguracji.
Dzień Bezpieczeństwa dla mieszkańców
Choć targi mają charakter branżowy, czwartek 9 października będzie otwarty dla szerokiej publiczności. W ramach Dnia Bezpieczeństwa odbędą się warsztaty i pokazy poświęcone reagowaniu w sytuacjach kryzysowych – od ekstremalnych zjawisk pogodowych po cyberzagrożenia.
Goście dowiedzą się m.in., jak przygotować „plecak ewakuacyjny”, rozpoznać sygnały alarmowe, udzielać pierwszej pomocy i chronić dom przed skutkami awarii lub ataku.
Baltexpo 2025 – morze wiedzy, technologii i współpracy
Trzydniowe targi w Gdańsku to nie tylko ekspozycja nowoczesnych rozwiązań morskich i militarnych, ale też forum wymiany myśli i strategii, które łączy przedstawicieli przemysłu, administracji i nauki. Tegoroczna edycja pokazuje, że polska gospodarka morska i obronność morską łączy wspólny cel – bezpieczeństwo, innowacyjność i rozwój.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o stabilizatorach na statku. Dlaczego talerze nie spadają?
Port Gdańsk otwiera nowy rozdział współpracy z Azją Południowo-Wschodnią
VanDutch 56: minimalizm, moc i morski szyk
Polskie systemy antydronowe z Gdyni w służbie bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie
TRIDENT 810: nowy 81-metrowy żaglowy superjacht Royal Huisman gotowy do budowy
Część lądowa Programu FSRU na półmetku. Gazociąg Gdańsk-Gustorzyn coraz bliżej realizacji
Polska stawia na morze. Nowelizacja ustawy offshore z podpisem prezydenta: przełomowy krok dla morskiej energetyki
Przylądek Pomerania a terminal w Świnoujściu. Co dalej z portem, który ma wzmocnić polską obecność na Bałtyku?
Port Gdańsk z rekordem w przeładunkach kontenerów po trzech kwartałach 2025 roku
Projekt Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE wzmacnia pozycję w morskiej energetyce wiatrowej
REKLAMA