Towarowe pociągi dojadą bezpośrednio do Portu Morskiego w Policach. Rusza projekt POLICE Logistics Hub
Po raz pierwszy w historii Port Morski Police uzyska bezpośrednie połączenie kolejowe z krajową siecią. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały wartą 201 mln zł umowę na budowę nowej linii kolejowej nr 437 oraz bocznicy prowadzącej do portu.
biznes gospodarka morska logistyka polityka porty transport i spedycja wiadomości01 lipca 2025 | 09:56 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police S.A.
– To przełomowy krok w rozwoju piątego co do wielkości portu w Polsce. Nowe połączenie poprawi dostępność portu, usprawni logistykę i znacząco zwiększy jego potencjał przeładunkowy. Port w Policach dołącza do krajowej i europejskiej sieci transportowej, otwierając się na nowe możliwości — podkreśla Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.
Inwestycja jest częścią szerszego projektu „POLICE Logistics Hub”, którego inauguracja odbyła się w siedzibie Grupy Azoty Police. To kompleksowa inicjatywa związana z rozbudową Portu Morskiego w Policach oraz stworzeniem nowoczesnego zaplecza logistycznego na potrzeby regionu i przemysłu.
Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej, zarządów spółek infrastrukturalnych i energetycznych, partnerów biznesowych, przedstawicieli świata nauki, mediów oraz ekspertów branżowych.
Podczas spotkania podpisano kluczowe porozumienia inwestycyjne, dotyczące rozwoju infrastruktury kolejowej, zapewnienia dostaw energii – głównie z odnawialnych źródeł – oraz przyszłych projektów offshore. W centrum uwagi znalazły się działania związane z budową nowoczesnego węzła kolejowego, powstaniem nowej linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police oraz energetycznym zabezpieczeniem rozwijającego się obszaru przemysłowego.
– POLICE Logistics Hub to odpowiedź na rosnące potrzeby logistyczne zarówno Grupy Azoty, jak i całego regionu. Naszym celem jest stworzenie nowoczesnego centrum dystrybucji i przeładunku, które będzie impulsem rozwojowym dla Pomorza Zachodniego. Port w Policach ma ogromny potencjał – chcemy to w pełni wykorzystać, przekształcając go w kluczowe ogniwo w łańcuchu dostaw surowców i produktów dla branży chemicznej, przemysłowej i energetycznej – wskazuje Andrzej Dawidowski, wiceprezes zarządu Grupy Azoty S.A., prezes Grupy Azoty Police.
– Rozbudowa portu w Policach to nie tylko projekt lokalny – to istotny element wzmacniający konkurencyjność portów całego wybrzeża Bałtyku. Naszym celem jest, by Police stały się regionalnym liderem w obsłudze ładunków gazowych, płynnych oraz masowych. Zwiększymy przepustowość przeładunkową i otworzymy port na nowe kierunki handlowe. Budujemy port przyszłości: elastyczny, zintegrowany z koleją, nowoczesny technologicznie i przyjazny środowisku – podkreśla Dariusz Budzik, prezes Zarządu Morskiego Portu Police.
Nowa linia kolejowa – kluczowy element projektu
Integralną częścią projektu jest modernizacja infrastruktury kolejowej, w tym budowa dedykowanej, zelektryfikowanej linii nr 437, łączącej stację Police z nowo powstającą stacją towarową Port Morski Police. Powstanie także nowy wiadukt drogowy nad torami, poprawiający bezpieczeństwo i płynność ruchu na drodze wojewódzkiej nr 114.
– Dzięki współpracy z Grupą Azoty i Portem Morskim Police tworzymy realne możliwości logistyczne w zachodniej części kraju. Nowa linia kolejowa to kluczowy element zwiększający efektywność przewozów i skracający czas dostaw. To także wzmocnienie roli kolei jako ekologicznego środka transportu – zaznacza Marcin Mochocki, wiceprezes PKP SA, członek zarządu PKP PLK odpowiadający za realizację inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Wykonawcą prac jest spółka Torpol SA. Koszt prac budowlanych to 201 mln zł, z czego 54 mln zł pokryje PKP PLK ze środków budżetu państwa, a pozostałą część Zarząd Morskiego Portu Police. Zakończenie prac planowane jest na II kwartał 2027 roku.
Silne zaplecze energetyczne dla przemysłu i portu
Ważnym elementem spotkania były również rozmowy o zapewnieniu dostaw energii dla rozwijających się terenów inwestycyjnych w Porcie Police.
– Dzisiejsze podpisanie listu intencyjnego pomiędzy Eneą a Grupą Azoty to wyraz wspólnej woli działania na rzecz budowy nowoczesnego, bezpiecznego i zrównoważonego zaplecza energetycznego dla rozwijających się terenów inwestycyjnych w Porcie Morskim Police. To partnerstwo ma dla nas szczególne znaczenie – zarówno pod względem skali, jak i perspektyw, które otwiera. Grupa Azoty to filar polskiego przemysłu chemicznego, a Port Morski Police staje się jednym z kluczowych węzłów logistycznych tej części Europy. Dla Enei – jako dostawcy energii i aktywnego uczestnika transformacji energetycznej – to doskonała przestrzeń do wdrażania innowacyjnych rozwiązań energetycznych – powiedział Grzegorz Kinelski, prezes Enei.
Police zyskują na znaczeniu
– To projekt o ogromnym znaczeniu strategicznym – nie tylko dla rozwoju Grupa Azoty Zakłady Chemiczne „Police” S.A., ale przede wszystkim dla całego regionu Pomorza Zachodniego. Rozbudowa portu to nowe możliwości logistyczne, inwestycyjne i gospodarcze, które przełożą się na rozwój lokalnego rynku pracy oraz wzrost znaczenia naszego Powiatu Polickiego na mapie kraju. Dzisiejsze porozumienia inwestycyjne to solidny fundament pod dalszy rozwój regionu – podkreślił Shivan Fate, Starosta Policki.
Inicjatywa „POLICE Logistics Hub” to realny krok w stronę zwiększenia roli Polic jako strategicznego węzła transportowego Pomorza Zachodniego, obsługującego zarówno przemysł chemiczny, energetykę, jak i rozwijające się projekty offshore.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Port Gdynia: zakończono kompleksową przebudowę Nabrzeża Indyjskiego
Baltica 2 coraz bliżej. Ørsted rozpoczął kluczowy etap przygotowań na dnie Bałtyku
COSCO Shipping z nowym kontraktem logistycznym dla drugiej linii montażowej Airbusa A320 w Tianjin
Przemysł stoczniowy jest sztos. Dlaczego w przemyśle okrętowym wciąż potrzebni są betoniarze?
Team Poland dla Ukrainy. Wspólna marka na rzecz ekspansji zagranicznej polskich firm, także w sektorze morskim
Port Gdańsk i DORACO rozpoczynają strategiczną modernizację Nabrzeża Wiślanego
Polska otwiera nową erę energetyki. Baltic Power instaluje pierwszą morską turbinę wiatrową o mocy 15 MW
Nowy prom hybrydowy dla Torghatten Nord zwodowany w Remontowa Shipbuilding
Nowy etap dla Corsica linea: LNG-prom Capu Rossu wodowany w Chinach. W służbie od czerwca 2026
Port Gdynia włącza się do Linii Biskajskiej Finnline. Nowe połączenie ro-ro łączy Bałtyk z Zatoką Biskajską
REKLAMA