Powstanie nowy terminal zewnętrzny w Świnoujściu? Przylądek Pomerania ma być krokiem w stronę nowoczesnego portu
Podczas gali z okazji 75-lecia portów w Szczecinie i Świnoujściu prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Jarosław Siergiej, przedstawił wizję strategicznej inwestycji – portu zewnętrznego w Świnoujściu, którego pierwszym etapem będzie budowa nowoczesnego terminala kontenerowego. Projekt otrzymał nazwę Przylądek Pomerania i zakłada powstanie 186 hektarów nowego lądu wysuniętego w morze.
biznes gospodarka morska inwestycje pomorze zachodnie porty wiadomości23 września 2025 | 15:43 | Źródło: Gazeta Morska / PAP | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj

fot. Ministerstwo Infrastruktury
Terminal kontenerowy priorytetem
Jak podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, kluczowym elementem inwestycji jest terminal kontenerowy, który pozwoli na obsługę największych statków transoceanicznych wpływających na Bałtyk – jednostek o długości do 400 m. Terminal zajmie ok. 70 ha powierzchni, a resztę nowego obszaru utworzy urobek z pogłębiania torów wodnych.
– Naszym celem jest, aby w 2029 roku zakończyć budowę tej części inwestycji – terminala kontenerowego oraz zintegrowanego falochronu. To będzie moment, w którym Polska zyska nowy fragment lądu – 186 hektarów przeznaczonych do dalszych działań rozwojowych – zaznaczył minister.
Nowy tor podejściowy i potencjał rozwoju
W ramach projektu przewidziano budowę nowego toru podejściowego do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 m, co umożliwi sprawną obsługę największych jednostek oceanicznych. Przylądek Pomerania otworzy perspektywy nie tylko dla przeładunków kontenerowych, ale również dla rozwoju innych gałęzi działalności portowej w kolejnych dekadach.
– Nie chodzi tylko o jeden terminal, ale o stworzenie przestrzeni do długofalowego rozwoju portu – dodał Arkadiusz Marchewka.
Realizacja inwestycji i partnerzy
Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na ponad 10 mld zł. Budowę infrastruktury terminalowej zrealizuje konsorcjum firm z Kataru i Belgii, natomiast część morską poprowadzi Urząd Morski w Szczecinie.
Przylądek Pomerania ma być nie tylko nowym portem, lecz także symbolem odważnej wizji rozwoju polskiej gospodarki morskiej.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o stabilizatorach na statku. Dlaczego talerze nie spadają?
Port Gdańsk otwiera nowy rozdział współpracy z Azją Południowo-Wschodnią
VanDutch 56: minimalizm, moc i morski szyk
Polskie systemy antydronowe z Gdyni w służbie bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie
TRIDENT 810: nowy 81-metrowy żaglowy superjacht Royal Huisman gotowy do budowy
Część lądowa Programu FSRU na półmetku. Gazociąg Gdańsk-Gustorzyn coraz bliżej realizacji
Polska stawia na morze. Nowelizacja ustawy offshore z podpisem prezydenta: przełomowy krok dla morskiej energetyki
Przylądek Pomerania a terminal w Świnoujściu. Co dalej z portem, który ma wzmocnić polską obecność na Bałtyku?
Port Gdańsk z rekordem w przeładunkach kontenerów po trzech kwartałach 2025 roku
Projekt Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE wzmacnia pozycję w morskiej energetyce wiatrowej
REKLAMA