Powstanie nowy terminal zewnętrzny w Świnoujściu? Przylądek Pomerania ma być krokiem w stronę nowoczesnego portu

Podczas gali z okazji 75-lecia portów w Szczecinie i Świnoujściu prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Jarosław Siergiej, przedstawił wizję strategicznej inwestycji – portu zewnętrznego w Świnoujściu, którego pierwszym etapem będzie budowa nowoczesnego terminala kontenerowego. Projekt otrzymał nazwę Przylądek Pomerania i zakłada powstanie 186 hektarów nowego lądu wysuniętego w morze.

biznes gospodarka morska inwestycje pomorze zachodnie porty wiadomości

23 września 2025   |   15:43   |   Źródło: Gazeta Morska / PAP   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Ministerstwo Infrastruktury

fot. Ministerstwo Infrastruktury

Terminal kontenerowy priorytetem

Jak podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, kluczowym elementem inwestycji jest terminal kontenerowy, który pozwoli na obsługę największych statków transoceanicznych wpływających na Bałtyk – jednostek o długości do 400 m. Terminal zajmie ok. 70 ha powierzchni, a resztę nowego obszaru utworzy urobek z pogłębiania torów wodnych.

– Naszym celem jest, aby w 2029 roku zakończyć budowę tej części inwestycji – terminala kontenerowego oraz zintegrowanego falochronu. To będzie moment, w którym Polska zyska nowy fragment lądu – 186 hektarów przeznaczonych do dalszych działań rozwojowych – zaznaczył minister.

Nowy tor podejściowy i potencjał rozwoju

W ramach projektu przewidziano budowę nowego toru podejściowego do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 m, co umożliwi sprawną obsługę największych jednostek oceanicznych. Przylądek Pomerania otworzy perspektywy nie tylko dla przeładunków kontenerowych, ale również dla rozwoju innych gałęzi działalności portowej w kolejnych dekadach.

– Nie chodzi tylko o jeden terminal, ale o stworzenie przestrzeni do długofalowego rozwoju portu – dodał Arkadiusz Marchewka.

Realizacja inwestycji i partnerzy

Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na ponad 10 mld zł. Budowę infrastruktury terminalowej zrealizuje konsorcjum firm z Kataru i Belgii, natomiast część morską poprowadzi Urząd Morski w Szczecinie.

Przylądek Pomerania ma być nie tylko nowym portem, lecz także symbolem odważnej wizji rozwoju polskiej gospodarki morskiej.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
nick
SKOMENTUJ

Dodaj pierwszy komentarz