Port Gdynia włącza się do Linii Biskajskiej Finnline. Nowe połączenie ro-ro łączy Bałtyk z Zatoką Biskajską
Port Gdynia zyskał nowe, regularne połączenie żeglugowe typu ro-ro. Pod koniec czerwca do terminala OT Port Gdynia zawinął pierwszy statek w ramach nowej Linii Biskajskiej obsługiwanej przez armatora Finnlines. To kolejny istotny krok w rozwoju oferty portu w zakresie żeglugi towarowej i integracji z głównymi szlakami handlowymi Europy.
biznes gospodarka morska pomorze porty transport i spedycja trójmiasto turystyka morska i rekreacja wiadomości02 lipca 2025 | 21:24 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. OT Port Gdynia
Linia Biskajska to regularne, tygodniowe połączenie, które łączy porty w Finlandii, Polsce, Belgii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Trasa westbound rozpoczyna się w Helsinkach i prowadzi przez Kotkę, Gdynię, Antwerpię, Sheerness (Wielka Brytania), Zeebrugge aż do Bilbao. W przeciwnym kierunku (eastbound) statki wracają przez te same porty z Bilbao do Helsinek. Z Gdyni statki wypływają w piątki w kierunku zachodnim oraz w niedziele rano w kierunku wschodnim.
Nową linię obsługują trzy nowoczesne jednostki ro-ro typu Finneco, zaprojektowane z myślą o przewozie różnorodnych ładunków tocznych – naczep, samochodów ciężarowych oraz ładunków ponadgabarytowych. Każdy ze statków dysponuje imponującą przestrzenią ładunkową o długości 5800 metrów linii załadunkowej, co umożliwia jednorazowy transport nawet 400 naczep. W porównaniu – to jak 17 wież Eiffla ustawionych jedna za drugą.
W nowej linii wykorzystywane są również specjalistyczne naczepy mafi, które pozwalają na załadunek ciężkich i niestandardowych ładunków, niemożliwych do przewozu standardową flotą drogową. OT Port Gdynia został przygotowany do obsługi tego typu jednostek i ładunków – zarówno pod względem infrastruktury, jak i operacji portowych.
Co szczególnie istotne, nowe jednostki Finneco to statki najnowszej generacji, spełniające rygorystyczne normy środowiskowe. Wyposażone w napęd hybrydowy, systemy oczyszczania spalin, panele słoneczne oraz możliwość zasilania z lądu podczas postoju, znacząco redukują emisję CO₂, NOₓ i SOₓ. To przykład realnych działań w kierunku dekarbonizacji transportu morskiego i promowania zrównoważonej logistyki.
Uruchomienie nowej linii to ważne wydarzenie zarówno w wymiarze operacyjnym, jak i symbolicznym – Gdynia dołącza do czołówki portów współtworzących nowoczesne, niskoemisyjne korytarze transportowe między północą a południem Europy.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Port Gdynia: zakończono kompleksową przebudowę Nabrzeża Indyjskiego
Baltica 2 coraz bliżej. Ørsted rozpoczął kluczowy etap przygotowań na dnie Bałtyku
COSCO Shipping z nowym kontraktem logistycznym dla drugiej linii montażowej Airbusa A320 w Tianjin
Przemysł stoczniowy jest sztos. Dlaczego w przemyśle okrętowym wciąż potrzebni są betoniarze?
Team Poland dla Ukrainy. Wspólna marka na rzecz ekspansji zagranicznej polskich firm, także w sektorze morskim
Port Gdańsk i DORACO rozpoczynają strategiczną modernizację Nabrzeża Wiślanego
Polska otwiera nową erę energetyki. Baltic Power instaluje pierwszą morską turbinę wiatrową o mocy 15 MW
Nowy prom hybrydowy dla Torghatten Nord zwodowany w Remontowa Shipbuilding
Nowy etap dla Corsica linea: LNG-prom Capu Rossu wodowany w Chinach. W służbie od czerwca 2026
Nowoczesna flota w Nowej Zelandii. Nowy holownik dla portu w Marlborough
REKLAMA