Pierwsza morska farma wiatrowa w Polsce w budowie. Premier Donald Tusk z wizytą na Bałtyku
Na Bałtyku trwa budowa pierwszej w Polsce morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, realizowanej przez Grupę ORLEN i kanadyjską spółkę Northland Power. Inwestycja o mocy 1,2 GW powstaje 23 km od brzegu, na wysokości Łeby i Choczewa. Po uruchomieniu w 2026 r. ma dostarczać energię elektryczną do ponad 1,5 mln gospodarstw domowych i pokrywać ok. 3% krajowego zapotrzebowania.
biznes energetyka gospodarka morska inwestycje polityka wiadomości09 sierpnia 2025 | 16:03 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Oskar Wojciechowski | Drukuj

fot. KPRM
Nowoczesne turbiny i polski wkład w budowę
Na obszarze o powierzchni 130 km² stanie 76 turbin wiatrowych o jednostkowej mocy 15 MW – największych, jakie dotychczas zainstalowano w Europie. Wysokość konstrukcji wraz z fundamentem sięga 250 m, a długość łopat to 115 m. Roczna produkcja energii szacowana jest na ok. 4 TWh, co pozwoli ograniczyć emisję CO₂ o 2,8 mln ton.
Część gondol powstaje w fabryce Vestas w Szczecinie, zatrudniającej kilkaset osób. W realizację inwestycji zaangażowane są również stocznie z Trójmiasta, producenci kabli, firmy instalacyjne i logistyczne z całego kraju.
Infrastruktura towarzysząca
W gminie Choczewo powstaje lądowa stacja elektroenergetyczna, a w Łebie oddano do użytku bazę serwisową, która będzie obsługiwać farmę przez kolejne 30 lat.
Plany rozwoju offshore w Polsce
Baltic Power jest pierwszym, ale nie jedynym projektem morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, który przeszedł do etapu budowy. Grupa ORLEN planuje kolejne inwestycje offshore o łącznej mocy ok. 5,5 GW. Udział polskich firm w przyszłych projektach ma wzrosnąć do 45%.
Znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego i regionu
Budowa farmy ma wymiar nie tylko gospodarczy, ale także strategiczny – zmniejszy zależność kraju od importu surowców energetycznych i wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Premier Donald Tusk, odwiedzając port serwisowy Baltic Power, zwrócił uwagę na przypadki zakłócania sygnału GPS na Bałtyku, co może wpływać również na inwestycje morskie. Polska – sprawująca obecnie prezydencję w Radzie Państw Morza Bałtyckiego – koordynuje działania w zakresie ochrony infrastruktury, bezpieczeństwa energetycznego oraz stabilności w regionie.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Oskar Wojciechowski
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o stabilizatorach na statku. Dlaczego talerze nie spadają?
Port Gdańsk otwiera nowy rozdział współpracy z Azją Południowo-Wschodnią
VanDutch 56: minimalizm, moc i morski szyk
Polskie systemy antydronowe z Gdyni w służbie bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie
TRIDENT 810: nowy 81-metrowy żaglowy superjacht Royal Huisman gotowy do budowy
Część lądowa Programu FSRU na półmetku. Gazociąg Gdańsk-Gustorzyn coraz bliżej realizacji
Polska stawia na morze. Nowelizacja ustawy offshore z podpisem prezydenta: przełomowy krok dla morskiej energetyki
Przylądek Pomerania a terminal w Świnoujściu. Co dalej z portem, który ma wzmocnić polską obecność na Bałtyku?
Port Gdańsk z rekordem w przeładunkach kontenerów po trzech kwartałach 2025 roku
Projekt Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE wzmacnia pozycję w morskiej energetyce wiatrowej
REKLAMA