Nowa jakość podróżowania koleją na Pomorzu. Linia kolejowa do gdyńskiego portu zostanie zmodernizowana

- Kolejny krok ku modernizacji linii kolejowej nr 201, łączącej woj. kujawsko-pomorskie z Pomorzem został wykonany - przekazało Ministerstwo Infrastruktury w komunikacie. 12 grudnia 2024 r. przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych podpisali umowę z wykonawcą modernizacji tego odcinka linii kolejowej. Dzięki temu, jak zapewni resort, będzie lepszy dostęp do kolei w tej części regionu i nowe możliwości podróżowania pociągami.

biznes polityka transport i spedycja wiadomości

13 grudnia 2024   |   14:22   |   Źródło: Ministerstwo Infrastruktury / Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Ministerstwo Infrastruktury

fot. Ministerstwo Infrastruktury

- Rok 2024 był bardzo dobry dla polskiej kolei. PKP PLK zamkną ten rok podpisanymi umowami na budowę i modernizację linii o wartości ponad 17 mld zł. Jeszcze większa kwota, bo aż 17,5 mld zł, to wartość ogłoszonych w tym roku przetargów. Modernizacja linii nr 201 jest ważna nie tylko z punktu widzenia zwiększenia atrakcyjności połączeń pasażerskich na Pomorzu, ale także ze względu na zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przewozu towarów koleją do portu w Gdyni - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

- Drogowcy podczas podpisywania umów często stosują określenie „droga życia”. W przypadku podpisania umowy na modernizację linii kolejowej Kościerzyna-Gdynia mówimy o takiej właśnie drodze życia dla polskiego intermodalu – podsumował znaczenie inwestycji Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Zmodernizowanych zostanie 27 km linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino wraz z dobudową drugiego toru, która zwiększy przepustowość linii, oraz 8 km linii nr 214 Somonino – Kartuzy, co umożliwi powrót pociągów na tę trasę i bezpośrednie połączenie kolejowe Kościerzyny z Kartuzami. Linie zostaną zelektryfikowane. Prace obejmą także ponad 120 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty i przepusty. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowa lokalnego centrum sterowania (LCS) Kościerzyna.

Jak zapewnia w komunikacie Anna Szumańska, rzecznik prasowy MI, mieszkańcy tej części Kaszub zyskają lepszy dostęp do kolei. Przebudowane zostaną stacje i przystanki na linii nr 201 – Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki i Somonino. Dostęp do kolei zwiększy się także dzięki budowie nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii nr 214. Perony wraz z dojściami zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h (obecnie do 80 km/h).

Podpisana umowa to kolejny istotny krok ku modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta. Prace w ramach zadania prowadzone są od 2021 r. W tym roku zakończone zostały prace na bajpasie kartuskim oraz na linii nr 229 Glincz – Kartuzy, wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze roboty na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów.

We wrześniu 2024 roku podpisana została umowa na realizację prac na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy, a w listopadzie ogłoszone zostało postępowanie przetargowe na modernizację stacji Maksymilianowo. Zakończenie prac (bez odbiorów) na trasie Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest z końcem 2027 r., a na pozostałych odcinkach (Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach 4 kontraktów) w latach 2025-2030.

- Inwestycja poprawi połączenia pasażerskie Trójmiasta i Kaszub z woj. kujawsko-pomorskim. Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania kolei z innymi środkami transportu. Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych - podkreśla Anna Szumańska.

Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Korzystnie wpłynie na rynek pracy, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście zelektryfikowanej trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

- W ramach projektu zaplanowana została przebudowa istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, budowa nowych przystanków, dobudowa drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikacja odcinków linii objętych modernizacją - dodaje rzecznik resortu.

Przebudowane perony zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Poprawi to dostęp do kolei oraz zapewni wygodne, codzienne podróże do pracy lub szkoły. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, a na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h).

Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz