Nowa jakość podróżowania koleją na Pomorzu. Linia kolejowa do gdyńskiego portu zostanie zmodernizowana
- Kolejny krok ku modernizacji linii kolejowej nr 201, łączącej woj. kujawsko-pomorskie z Pomorzem został wykonany - przekazało Ministerstwo Infrastruktury w komunikacie. 12 grudnia 2024 r. przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych podpisali umowę z wykonawcą modernizacji tego odcinka linii kolejowej. Dzięki temu, jak zapewni resort, będzie lepszy dostęp do kolei w tej części regionu i nowe możliwości podróżowania pociągami.
biznes polityka transport i spedycja wiadomości13 grudnia 2024 | 14:22 | Źródło: Ministerstwo Infrastruktury / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Ministerstwo Infrastruktury
- Rok 2024 był bardzo dobry dla polskiej kolei. PKP PLK zamkną ten rok podpisanymi umowami na budowę i modernizację linii o wartości ponad 17 mld zł. Jeszcze większa kwota, bo aż 17,5 mld zł, to wartość ogłoszonych w tym roku przetargów. Modernizacja linii nr 201 jest ważna nie tylko z punktu widzenia zwiększenia atrakcyjności połączeń pasażerskich na Pomorzu, ale także ze względu na zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przewozu towarów koleją do portu w Gdyni - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
- Drogowcy podczas podpisywania umów często stosują określenie „droga życia”. W przypadku podpisania umowy na modernizację linii kolejowej Kościerzyna-Gdynia mówimy o takiej właśnie drodze życia dla polskiego intermodalu – podsumował znaczenie inwestycji Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Zmodernizowanych zostanie 27 km linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino wraz z dobudową drugiego toru, która zwiększy przepustowość linii, oraz 8 km linii nr 214 Somonino – Kartuzy, co umożliwi powrót pociągów na tę trasę i bezpośrednie połączenie kolejowe Kościerzyny z Kartuzami. Linie zostaną zelektryfikowane. Prace obejmą także ponad 120 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty i przepusty. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowa lokalnego centrum sterowania (LCS) Kościerzyna.
Jak zapewnia w komunikacie Anna Szumańska, rzecznik prasowy MI, mieszkańcy tej części Kaszub zyskają lepszy dostęp do kolei. Przebudowane zostaną stacje i przystanki na linii nr 201 – Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki i Somonino. Dostęp do kolei zwiększy się także dzięki budowie nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii nr 214. Perony wraz z dojściami zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h (obecnie do 80 km/h).
Podpisana umowa to kolejny istotny krok ku modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta. Prace w ramach zadania prowadzone są od 2021 r. W tym roku zakończone zostały prace na bajpasie kartuskim oraz na linii nr 229 Glincz – Kartuzy, wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze roboty na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów.
We wrześniu 2024 roku podpisana została umowa na realizację prac na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy, a w listopadzie ogłoszone zostało postępowanie przetargowe na modernizację stacji Maksymilianowo. Zakończenie prac (bez odbiorów) na trasie Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest z końcem 2027 r., a na pozostałych odcinkach (Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach 4 kontraktów) w latach 2025-2030.
- Inwestycja poprawi połączenia pasażerskie Trójmiasta i Kaszub z woj. kujawsko-pomorskim. Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania kolei z innymi środkami transportu. Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych - podkreśla Anna Szumańska.
Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Korzystnie wpłynie na rynek pracy, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście zelektryfikowanej trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.
- W ramach projektu zaplanowana została przebudowa istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, budowa nowych przystanków, dobudowa drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikacja odcinków linii objętych modernizacją - dodaje rzecznik resortu.
Przebudowane perony zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Poprawi to dostęp do kolei oraz zapewni wygodne, codzienne podróże do pracy lub szkoły. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, a na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h).
zobacz też
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Westinghouse z kontraktem od NASA-DOE dotyczącym rozwoju mikroreaktora kosmicznego
Podsumowanie 2024 roku PGE Baltica. Czy był to udany rok?
Aramco jako lider innowacji i lokalizacji. Gigant w drodze do rewolucji przemysłowej w regionie
"Wieloryb" z Zatoki Meksykańskiej. Shell otwiera nowy rozdział w eksploatacji głębinowej
Powstaje Polski Zielony Fundusz dla inwestycji w transformację energetyczną
Minimalna krajowa w 2025 roku. Wzrost wynagrodzeń w Polsce. Sprawdź, ile teraz zarobisz
Sztuczna inteligencja w pracy? 44 proc. kobiet w biznesie chce korzystać z AI
Arabia Saudyjska podnosi ceny ropy dla Azji po raz pierwszy od trzech miesięcy
Na koniec kadencji Joe Biden wprowadza najostrzejsze sankcje na Rosję
Ustecki projekt PGE Baltica ma inżyniera kontraktu
REKLAMA
REKLAMA