HMS Venturer i polski Miecznik. Siostrzane fregaty nowej generacji zmieniają oblicze morskiej obronności NATO

W szkockim Rosyth dokonano uroczystego wyprowadzenia z hali montażowej pierwszej fregaty typu 31 – HMS Venturer. Okręt ten, zbudowany na bazie projektu Arrowhead 140, stanowi kamień milowy w brytyjskim programie modernizacji sił morskich, a jednocześnie bezpośrednio łączy się z polskim programem fregat „Miecznik”. To wydarzenie ma istotne znaczenie również dla Polski – Miecznik to bowiem polska wersja tego samego projektu, która już niedługo zasili Marynarkę Wojenną RP.

marynarka wojenna na świecie nato przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy wiadomości

12 czerwca 2025   |   07:17   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Babcock International

fot. Babcock International

HMS Venturer – narodziny nowej klasy fregat w Wielkiej Brytanii

HMS Venturer, pierwsza fregata z serii Type 31, została oficjalnie odsłonięta w zakładach Babcock w Rosyth. Statek o długości 139 metrów i wyporności 5 700 ton został przetoczony na stanowisko nabrzeżne za pomocą specjalistycznych transporterów modułowych (SPMT), co stanowi przygotowanie do jego wodowania.

To przełomowy moment – nie tylko dla brytyjskiego przemysłu stoczniowego, ale również dla programu Type 31, który zakłada budowę pięciu fregat w ciągu dekady. Projekt charakteryzuje się modułową architekturą, wysoką interoperacyjnością i możliwością eksportu.

Wspólny projekt Arrowhead 140 – pomost między Rosyth a Gdynią

Type 31 powstał na bazie projektu Arrowhead 140, który w 2021 roku został także wybrany przez Polską Grupę Zbrojeniową i PGZ Stocznię Wojenną jako platforma dla polskich fregat programu Miecznik.

Dzięki tej decyzji, Polska i Wielka Brytania realizują równoległe programy, opierające się na tym samym kadłubie i konstrukcji głównej, lecz różniące się wyposażeniem bojowym oraz integracją systemów walki.

Type 31 i Miecznik – wspólny fundament, narodowe uzbrojenie

Podczas gdy HMS Venturer zostanie wyposażona zgodnie z wymaganiami Royal Navy, Miecznik będzie integrowany z systemami zgodnymi z potrzebami Marynarki Wojennej RP, takimi jak:

  • pionowe wyrzutnie rakiet Mk41 VLS,
  • pociski przeciwlotnicze CAMM i CAMM-ER,
  • nowoczesna elektronika bojowa, radar TRS-4D,
  • uzbrojenie główne dostosowane do realiów Bałtyku.

To dowód na to, że wspólna platforma może zostać elastycznie dostosowana do różnorodnych scenariuszy operacyjnych i wymagań narodowych.

Znaczenie strategiczne: od interoperacyjności po eksport

Dzięki wspólnemu projektowi Arrowhead 140, Polska i Wielka Brytania zacieśniają współpracę w ramach NATO i wzmacniają interoperacyjność swoich flot. Co więcej, sukces Type 31 w eksporcie – projekt został sprzedany m.in. do Indonezji i Polski – wzmacnia pozycję brytyjskiego przemysłu stoczniowego, ale i stawia Polskę w roli państwa, które uczestniczy w tworzeniu światowej klasy platform morskich.

Wspólna determinacja w budowie nowoczesnych fregat

Kluczowi przedstawiciele brytyjskiego przemysłu obronnego oraz sił zbrojnych podkreślają znaczenie programu Type 31 nie tylko dla bezpieczeństwa narodowego, ale i dla współpracy międzynarodowej w ramach NATO.

– To moment dumy dla całego zespołu i dowód, że Wielka Brytania potrafi budować fregaty światowej klasy w jednej stoczni, w rekordowym czasie - zaznaczył sir Nick Hine, prezes Babcock Marine.

Minister Sił Zbrojnych Wielkiej Brytanii, Luke Pollard MP, dodał, że "HMS Venturer będzie sercem Royal Navy – odstraszającym przeciwnika i reprezentującym brytyjską potęgę morską".

Podobne zaangażowanie i ambicje towarzyszą polskiemu programowi Miecznik, który rozwija się równolegle w Gdyni i Gdańsku. Budowa pierwszych jednostek trwa, a ich wejście do służby w Marynarce Wojennej RP planowane jest na drugą połowę obecnej dekady. Projekt ten, będący elementem modernizacji sił morskich, wzmacnia potencjał Polski w strukturach sojuszniczych i rozwija krajowe zdolności przemysłowe.

HMS Venturer a Miecznik – porównanie fregat nowej generacji

Choć HMS Venturer i Miecznik są oparte na tym samym kadłubie, różnią się w kilku kluczowych aspektach:

  • Projekt bazowy: identyczny – Arrowhead 140
  • Zakłady budowy:
    • HMS Venturer: Rosyth, Szkocja (Babcock)
    • Program Miecznik: PGZ Stocznia Wojenna (Gdynia), Remontowa Shipbuilding (Gdańsk)
  • Uzbrojenie:
    • HMS Venturer: zgodne z wymaganiami Royal Navy (m.in. działo 57 mm, systemy obrony punktowej)
    • Program Miecznik: Mk41 VLS, CAMM/ER, systemy ZSW, TRS-4D, działo OTO Melara
  • Systemy walki:
    • HMS Venturer: integracja z brytyjskim systemem TACTICOS
    • Program Miecznik: system zarządzania walką kompatybilny z rozwiązaniami NATO, projektowany z MBDA i Thales
  • Liczba jednostek:
    • Wielka Brytania: 5
    • Polska: 3
  • Rola w strukturze sił morskich:
    • HMS Venturer: ekspedycyjna fregata do operacji globalnych
    • Program Miecznik: wielozadaniowa fregata do działań na Bałtyku i w operacjach sojuszniczych

Nowa era budowy fregat – wspólna droga Brytyjczyków i Polaków

Zarówno HMS Venturer, jak i Miecznik wyznaczają nowy standard w projektowaniu i budowie fregat XXI wieku – modułowych, interoperacyjnych i elastycznych. Wspólny projekt Arrowhead 140 to więcej niż konstrukcja – to symbol współpracy przemysłowej i obronnej między państwami NATO.
Polska, dzięki Miecznikowi, dołącza do grona nowoczesnych flot morskich i wzmacnia swoje bezpieczeństwo w coraz bardziej niestabilnym środowisku geopolitycznym.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

galeria


komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz