USA nakłada sankcje na firmy i tankowce związane z irańską flotą cieni. 13 firm i 8 tankowców objętych restrykcjami
Amerykański Departament Skarbu ogłosił w piątek rozszerzenie sankcji na 13 podmiotów i 8 statków powiązanych z nielegalnym eksportem irańskiej ropy – poinformował portal Iran International. Na liście znalazł się m.in. grecki armator Antonios Margaritis oraz kontrolowana przez niego sieć spółek transportowych.
biznes gospodarka morska logistyka na świecie porty transport i spedycja wiadomości24 sierpnia 2025 | 09:19 | Źródło: Gazeta Morska / PAP | Opracował: Michał Iwański | Drukuj

fot. Wikimedia Commons
Zdaniem sekretarza resortu, Scotta Bessenta, działania mają na celu ograniczenie zdolności Iranu do finansowania programów zbrojeniowych, wspierania grup terrorystycznych oraz destabilizowania bezpieczeństwa w regionie i wśród sojuszników USA.
Sankcje obejmują globalną sieć spółek
Na czarnej liście znalazły się firmy z Hongkongu, Chin, Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Wysp Marshalla. Podmioty te uczestniczą w tworzeniu tzw. floty cieni – nieformalnej sieci tankowców wykorzystywanych do przewozu ropy z krajów objętych sankcjami, takich jak Iran, Rosja czy Wenezuela.
Jednostki wchodzące w skład floty stosują różne techniki maskowania pochodzenia ładunku, w tym:
- częste zmiany nazwy, bandery i właściciela,
- wyłączanie lub fałszowanie sygnałów AIS,
- przeładunki ropy na morzu (STS transfers).
Skala zjawiska i ryzyka
Według raportu Allianz, do floty cieni należy już ponad 17% globalnego tonażu tankowców. Elisabeth Braw z Atlantic Council podkreśla, że liczba jednostek tego typu podwoiła się od rosyjskiej inwazji na Ukrainę.
Eksperci zwracają uwagę na zagrożenia dla bezpieczeństwa żeglugi i środowiska.
– Te statki są zazwyczaj stare, wyeksploatowane i słabo utrzymywane. Ryzyko poważnego wypadku ekologicznego jest bardzo wysokie – ostrzega Tomer Raanan, analityk współpracujący z Lloyd’s.
Skuteczność sankcji pod znakiem zapytania
Nałożenie sankcji skutkuje zakazem współpracy gospodarczej z wymienionymi podmiotami. Naruszenie zakazu wiąże się z ryzykiem sankcji wtórnych, w tym utraty dostępu do rynku amerykańskiego.
Jednak – jak zauważa Ian Ralby, szef firmy doradczej Consilium – skuteczność tych działań pozostaje ograniczona. „Żadne sankcje nie doprowadziły dotąd do likwidacji floty cieni, ani rosyjskiej, ani irańskiej” – podkreśla.
Branżowi analitycy szacują, że światowa flota cieni powiększa się średnio o około 30 jednostek miesięcznie, co stawia pod znakiem zapytania efektywność dotychczasowych działań regulacyjnych.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Ellerman City Liners przejmuje Viasea Shipping. Nowy lider europejskiego shortsea shippingu
CRIST S.A. zakończył realizację projektu mostu BR01 dla Eiffage Métal
Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na morskiej farmie wiatrowej Baltic Power
Nowy rozdział w historii Portu Gdańsk. Rusza rozbudowa Naftoportu. Ważna inwestycja dla bezpieczeństwa Polski
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o projektowaniu i montażu kabin sanitarnych na statku i okręcie
Hanwha Ocean zakończyła próby morskie nowoczesnego WTIV-a. Koreańska stocznia wzmacnia pozycję w offshore wind
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o stabilizatorach na statku. Dlaczego talerze nie spadają?
Port Gdańsk otwiera nowy rozdział współpracy z Azją Południowo-Wschodnią
VanDutch 56: minimalizm, moc i morski szyk
Polskie systemy antydronowe z Gdyni w służbie bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie
REKLAMA