Port Rotterdam testuje elektryczny patrolowiec Artemis EF-12
Port Rotterdam, największy port morski Europy i jeden z globalnych liderów innowacji w logistyce morskiej, uruchomił pilotażowy program testów nowoczesnej jednostki patrolowej nowej generacji. RPA ZERO – bo tak nazwano w pełni elektryczny statek typu hydrofoil – został wprowadzony do użytku w ramach strategii odnawiania i dekarbonizacji floty Portu. Zaawansowany technologicznie patrolowiec został zaprojektowany i dostarczony przez Artemis Technologies.
gospodarka morska na świecie porty wiadomości05 czerwca 2025 | 16:00 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Artemis Technologies
Nowy wymiar efektywności – bezemisyjnie i dynamicznie
Artemis EF-12 Workboat to jednostka oparta na technologii hydroskrzydeł, która w miarę wzrostu prędkości unosi się nad powierzchnię wody. Dzięki temu znacznie ogranicza opór hydrodynamiczny oraz generowanie fal, co przekłada się na wyjątkową efektywność energetyczną, komfort żeglugi i minimalny wpływ na środowisko wodne. RPA ZERO to nie tylko symbol postępu technologicznego, ale również konkretny krok w stronę portu bezemisyjnego.
Strategiczna odnowa floty do 2037 roku
Zarząd Portu Rotterdam planuje w ciągu najbliższych 12 lat sukcesywnie zastępować jednostki floty portowej, które osiągną kres swojej eksploatacji. Wymiana sprzętu to nie tylko modernizacja, ale też unifikacja, uproszczenie serwisowania oraz wdrożenie zrównoważonych technologii. Pilotaż RPA ZERO oceni realne możliwości wdrożenia statków typu hydrofoil do codziennych operacji Dywizji Kapitana Portu (Harbour Master’s Division), odpowiedzialnej za nadzór i bezpieczeństwo żeglugi w porcie.
Reakcja musi być natychmiastowa – bezpieczeństwo bez kompromisów
– Naszą ambicją jest bycie najinteligentniejszym i najbardziej zrównoważonym portem świata. Jednocześnie musimy być gotowi do reakcji w każdej sytuacji, 24 godziny na dobę – mówi Herman Verweij, menedżer ds. bezpieczeństwa morskiego i środowiskowego w Dywizji Kapitana Portu. – RPA ZERO oferuje doskonałą manewrowość, stabilność nawet przy trudnych warunkach oraz praktycznie zerową emisję i ślad środowiskowy.
Testy operacyjne do listopada 2025 roku
Pilotaż potrwa do końca listopada 2025 roku. W tym czasie zespół ds. Odnowy i Zrównoważonego Rozwoju Floty, we współpracy z załogą i zarządcami technicznymi, przeanalizuje osiągi jednostki, niezawodność systemów, możliwości ładowania, reakcje w warunkach operacyjnych oraz zgodność z wymaganiami codziennych zadań patrolowych. Wyniki posłużą jako baza decyzyjna dla ewentualnego wdrożenia większej liczby podobnych jednostek.
Partnerstwo z Artemis Technologies
Statek RPA ZERO jest leasingowany od Artemis Technologies – pioniera technologii zeroemisyjnych dla żeglugi profesjonalnej.
– Współpraca z Portem Rotterdam to dla nas zaszczyt i doskonała okazja, by zaprezentować efektywność naszej technologii w najbardziej wymagającym środowisku portowym w Europie – podkreśla dr Iain Percy OBE, CEO Artemis Technologies. – Nasze hydrofoile mogą stać się kluczowym elementem dekarbonizacji sektora portowego bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa i operacyjności.
Harbour Master’s Division – operacje bez przerwy
Port Rotterdam obsługuje rocznie około 28 000 statków morskich i 91 000 jednostek śródlądowych. Bezpieczeństwo i płynność ruchu zapewnia Dywizja Kapitana Portu, której przewodzi kapitan René de Vries. Jako jednostka o publiczno-prawnym charakterze, odgrywa ona kluczową rolę w utrzymaniu najwyższych standardów operacyjnych i ekologicznych w porcie.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Świnoujście pozyskało ponad 4 miliony zł na remont promu Karsibór II
Otwarcie terminalu T3 w Baltic Hub w Gdańsku. Nowy rozdział w logistyce kontenerowej i rozwoju portów w Polsce
Port Aarhus buduje nowy terminal kontenerowy. Powstanie nabrzeże o długości 430 metrów
Kłajpeda Port rusza z budową stacji zielonego wodoru. Pierwszy taki projekt w regionie Morza Bałtyckiego
400-metrowy kolos w porcie Abidżan. Zawinięcie MSC Diletta zwiastuje nową erę logistyki morskiej w Afryce
Nowe możliwości przeładunkowe w Porcie Szczecin. Zakończono przebudowę Nabrzeża Słowackiego
Lasery na nabrzeżu. Smart docking w porcie Antwerpia-Brugia
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o kotwicy. Małym gigancie wielkich konstrukcji
Nowa era dla Ustki. Rozpoczęła się budowa bazy serwisowej dla morskich farm wiatrowych PGE Baltica
Polska energia z Bałtyku. Offshore wind jako filar transformacji energetycznej. Bartosz Fedurek dla Gazety Morskiej
REKLAMA