Polska włącza się do systemu rurociągów NATO. Historyczny krok w budowie bezpieczeństwa energetycznego i obronnego
Rozbudowa krajowej infrastruktury paliwowej i jej integracja z natowskim systemem rurociągów to jedno z największych przedsięwzięć strategicznych ostatnich dekad. Polska – jako kluczowy członek wschodniej flanki Sojuszu – staje się pełnoprawnym uczestnikiem sieci, której fundamenty powstawały już w latach 60. XX wieku.
ważne bezpieczeństwo energetyka nato polityka pomorze wiadomości03 października 2025 | 18:35 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj

fot. Krzysztof Gumul / WCEO
W piątek, 3 października, w Warszawie podpisano wstępne porozumienie o współpracy pomiędzy Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP) oraz PERN S.A. Dokument wyznacza ramy realizacji projektu, którego celem jest przyłączenie polskiej infrastruktury paliwowej do natowskiego systemu rurociągów oraz budowa nowych magazynów paliw dla potrzeb sił zbrojnych Sojuszu.
– To wielki dzień dla Polski, właściwie początek wielkiej drogi, którą dzisiaj zaczynamy. Mówimy o jednej z największych inwestycji w bezpieczeństwo państwa polskiego w ciągu ostatnich 30 lat – podkreślał Cezary Tomczyk, wiceminister obrony narodowej, obecny przy podpisaniu dokumentu.
Od zimnej wojny do nowej rzeczywistości bezpieczeństwa
System rurociągów NATO powstał w latach 60. i 70. XX wieku. Jego zadaniem było zapewnienie ciągłości dostaw paliwa na wypadek konfrontacji z ówczesnym Związkiem Radzieckim. Dziś, w obliczu wojny na Ukrainie i nieustającego zagrożenia ze strony Rosji, projekt zyskuje nowe znaczenie.
Polska dołączy do sieci poprzez budowę odcinka liczącego 300 kilometrów – od granicy z Niemcami do bazy PERN pod Bydgoszczą. Inwestycja pozwoli na bezpośrednie połączenie krajowej infrastruktury przesyłowej z natowską, zwiększając elastyczność i bezpieczeństwo logistyczne całego Sojuszu.
Pierwsze rozmowy o włączeniu Polski do systemu rozpoczęto już w 2014 roku, po aneksji Krymu przez Rosję.
– W grudniu 2024 roku Dowództwo Strategiczne Sojuszu SHAPE i ACT ogłosiły listę priorytetowych inwestycji. Polska znalazła się na tej liście – przypomniał Cezary Tomczyk.
PERN i ZIOTP – partnerstwo dla bezpieczeństwa
Porozumienie reguluje zakres obowiązków stron i określa etapy prac przygotowawczych. Zakład Inwestycji NATO odpowiada za zaplanowanie i zaprojektowanie inwestycji, podczas gdy PERN S.A. – lider logistyki naftowej w Polsce – będzie kluczowym operatorem technicznym i wykonawczym.
PERN zarządza obecnie ponad 2,5 tysiąca kilometrów rurociągów surowcowych i paliwowych oraz 23 bazami magazynowymi. Spółka odgrywa centralną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego kraju, a jej udział w projekcie NATO wzmacnia pozycję Polski jako regionalnego hubu paliwowego.
Znaczenie dla NATO i polskiej obronności
Integracja z systemem natowskim to nie tylko kwestia paliw i logistyki. To strategiczny element wzmacniający odporność państwa na kryzysy energetyczne i wojenne.
Dzięki inwestycji Polska stanie się jednym z filarów infrastruktury obronnej NATO w Europie Środkowo-Wschodniej. Zapewnienie dostępu do dużych rezerw paliwowych i możliwość szybkiego przesyłu surowców zwiększy mobilność wojsk, skróci czas reagowania i poprawi efektywność operacyjną całego Sojuszu.
– Już dziś mówimy jasno: decyzje na poziomie NATO, na poziomie planistów zostały podjęte. Są to inwestycje wyszczególnione jako priorytetowe – podkreślał wiceminister obrony.
Perspektywa na lata
Realizacja inwestycji będzie procesem rozłożonym w czasie. Najpierw powstanie szczegółowa dokumentacja techniczna, a ostateczny harmonogram zostanie zatwierdzony przez Radę Północnoatlantycką i państwa członkowskie NATO.
Choć mówimy o perspektywie wieloletniej, już teraz decyzja otwiera drogę do głębokiej integracji Polski z systemem infrastrukturalnym Sojuszu. To krok porównywalny – jak zauważył Cezary Tomczyk – z pozyskaniem unikalnych technologii wojskowych, takich jak samoloty piątej generacji.
Polska jako regionalny lider bezpieczeństwa energetycznego
Budowa nowego rurociągu i magazynów paliwowych to nie tylko element infrastruktury wojskowej, ale także wzmocnienie krajowego systemu bezpieczeństwa energetycznego.
Projekt zwiększy odporność na kryzysy paliwowe, ułatwi dywersyfikację dostaw i umocni pozycję Polski jako strategicznego partnera NATO w regionie.
Dla sektora energetyczno-morskiego oznacza to również rozwój nowych połączeń logistycznych, potencjalne zwiększenie wykorzystania terminali importowych oraz większą stabilność rynku paliwowego w sytuacjach nadzwyczajnych.
Rozbudowa infrastruktury paliwowej i jej włączenie do systemu NATO to przedsięwzięcie, które na trwałe wpisze się w historię polskiego bezpieczeństwa. Polska – nie tylko jako członek Sojuszu, ale jako jego aktywny współtwórca – wzmacnia swoją rolę w obronie Europy i całej wspólnoty transatlantyckiej.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
ADF wspiera państwa Pacyfiku w walce z nielegalnymi połowami
Polska wchodzi na orbitę niezależności. 11 listopada w kosmos polecą cztery wojskowe satelity
Kutry z Ustki zawrócone do portu po kontroli Straży Granicznej
ORP Gen. T. Pułaski szkolił się na Bałtyku. Ćwiczebne strzelanie torpedowe MU-90 przy współpracy z ORP Maćko
Polskie systemy antydronowe z Gdyni w służbie bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie
Belgia stawia na modernizację marynarki wojennej. Okręt M940 Oostende wyznacza standardy nowoczesnej wojny minowej
Hiszpania buduje „chmurę bojową” dla floty. Navantia liderem nowej ery systemów morskich
Sprawna akcja służb po niewielkim wycieku substancji ropopochodnej w Porcie Ustka
Zr.Ms. Pelikaan rusza z pomocą dla Jamajki po huraganie Melissa. Okręt opuścił bazę w Curaçao
Na plaży w Ustce znaleziono drona. Służby wojskowe zabezpieczyły teren
REKLAMA