PGE i Ørsted wydzierżawią przestrzeń portową w Gdańsku na potrzeby Baltica 2
PGE i Ørsted oraz Istrana sp. z o.o. podpisały umowę dzierżawy przyszłego terminalu T5 w Porcie Gdańsk. Posłuży on do magazynowania, wstępnego montażu oraz instalowania na morzu elementów turbin dla projektu Baltica 2.
energetyka gospodarka morska offshore porty sprzęt i technologie trójmiasto wiadomości16 września 2024 | 19:22 | Źródło: PGE | Gazeta Morska | Drukuj
Port Gdańsk / fot. Port Gdańsk| Gazeta Morska
PGE i Ørsted w Porcie Gdańsk
– Umowa dzierżawy terminalu zapewnia nam przestrzeń portową niezbędną dla realizacji projektu budowy morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, gwarantując miejsce do załadunku elementów morskich turbin wiatrowych na statki i kompleksowej obsługi statków instalacyjnych. Gdański terminal zaprojektowany został zgodnie z najnowszymi branżowymi standardami i z uwzględnieniem trendów rozwoju technologicznego w sektorze morskiej energetyki wiatrowej. Dzięki temu powstanie jeden z najważniejszych oraz najnowocześniejszych tego typu obiektów na Bałtyku. Port w Gdańsku to także wielka szansa dla rozwoju krajowego łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej w basenie Morza Bałtyckiego – powiedział Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
PGE i Ørsted realizujący projekt Baltica 2 podkreślają, że Gdańsk ma bardzo dobre warunki nawigacyjne oraz korzystną lokalizację względem obszaru, na którym powstanie ich pierwsza wspólna morska farma wiatrowa. Trwają zaawansowane przygotowania do budowy terminalu – projekt otrzymał pozwolenie na budowę od wojewody pomorskiego.
Nowa infrastruktura w porcie w Gdańsku niesie ze sobą możliwości zaangażowania polskich przedsiębiorstw w proces jej zbudowania i eksploatacji.
- Nasza strategia portowa jest nakierowana na sprawne zarządzanie projektem. Przy realizacji wspólnej inwestycji PGE i Ørsted kierują się harmonogramem, którego integralną częścią są podpisane kontrakty z dostawcami komponentów oraz z wykonawcami usług instalacyjnych na morzu. Gwarancja wykonania usługi w porcie na czas jest krytycznym elementem powodzenia całego projektu, dlatego cieszymy się, że prace przygotowawcze do budowy terminalu nabrały tempa. Lokalizacja portu instalacyjnego w Gdańsku to również ważny element rozwoju polskiego łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej. Porty instalacyjne na polskim wybrzeżu będą służyć także w kolejnych fazach rozwoju offshore wind w Polsce, wykraczających poza obecną dekadę – powiedziała Agata Staniewska–Bolesta, dyrektorka zarządzająca Ørsted Offshore Polska.
Nowi dzierżawcy w porcie w Gdańsku
Dzierżawa obejmie okres od czwartego kwartału 2026 roku (kiedy to planowane jest zakończenie prac budowlanych) wstępnie do końca 2028 roku. Dzierżawa dotyczy całego T5 o powierzchni 21,3 ha, z której prawie połowa to obszary o podwyższonej nośności niezbędne do realizacji projektów offshore. Koncepcja i kształt terminalu pozwolą na jednoczesne wykorzystanie całkowitej długości nabrzeży obejmujących dwa stanowiska załadunkowe dla statków instalacyjnych typu jack-up, nabrzeże rozładunkowe i rampę do rozładunku statków transportowych typu ro-ro.
Stronami umowy są:
- spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica 2, która należy do PGE i Ørsted,
- oraz Istrana, spółka celowa należąca w 85% do rządowego Polskiego Funduszu Rozwoju oraz w 15% do Baltic Hub.
Istrana wygrała przetarg na dzierżawę gruntów pokrytych wodami zlokalizowanych w granicach administracyjnych Portu Gdańsk, na których w najbliższych latach powstanie terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych.
Co to jest Baltica 2?
Baltica 2 jest jednym z dwóch – obok Baltica 3 - etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica. PGE i Ørsted mają zakontraktowane już wszystkie niezbędne komponenty dla projektu Baltica 2, a także podpisane wszystkie umowy dotyczące ich instalacji. Partnerzy wybrali też generalnego wykonawcę lądowej infrastruktury przyłączeniowej. Posiadają już wszystkie niezbędne pozwolenia budowlane. Partnerzy planują zakończenie budowy etapu Baltica 2 o mocy ok. 1,5 GW do końca 2027 roku, natomiast etapu Baltica 3 o mocy ok. 1 GW do 2030 roku.
Baltica 2 i Baltica 3 utworzą Morską Farmę Wiatrową Baltica o łącznej mocy 2,5 GW, która znacząco przyczyni się do transformacji polskiej energetyki, dostarczając zieloną energię dla prawie 4 milionów gospodarstw domowych w Polsce.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Redakcja Gazeta Morska
użytkownik
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Gaz-System ma pozwolenie na budowę części morskiej Terminalu FSRU
Konferencja „Seas to Skies”. Sukces w dążeniu do zielonej przyszłości branż lotniczej i morskiej
Przełomowa technologia japońskich naukowców. Produkcja paliwa wodorowego z wody i światła słonecznego
RWE uzyskało pozwolenia na budowę morskiej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II
Projekty wodorowe Orlenu wyróżnione. Grzegorz Jóźwiak: "Wodór staje się paliwem teraźniejszości"
Coraz głośniej o Navy Policing. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej: "To mogą być polskie jednostki"
Gaz-System otrzyma dofinansowanie unijne dla projektu ”Pomeranian Green Hydrogen Cluster”
Rekordowe importy węgla przez Chiny w 2024 roku. Jak wpływają na transport morski?
Grupa Polenergia z historycznymi wzrostami. Blisko 545 mln zł zysku EBITDA i 297 mln zł skorygowanego zysku netto
Energia z Bałtyku dla Danii. Polenergia i Equinor podpisały umowę z Danske Commodities A/S
REKLAMA