ORLEN Petrobaltic inwestuje w autonomiczne technologie: DriX H-8 rozpoczyna misję na Bałtyku
Flota ORLEN Petrobaltic powiększyła się o nowoczesny, bezzałogowy pojazd nawodny DriX H-8. Jednostka została zaprojektowana do pracy w wymagających warunkach Morza Bałtyckiego i będzie wspierać badania dna morskiego oraz monitoring infrastruktury offshore – platform wiertniczych i turbin wiatrowych. To pierwsze tego typu rozwiązanie zastosowane w sektorze cywilnym w Polsce.
biznes energetyka inwestycje offshore sprzęt i technologie wiadomości09 października 2025 | 07:58 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj

fot. Orlen
– Skala inwestycji Grupy ORLEN na Bałtyku jest bezprecedensowa. Budujemy pierwszą morską farmę wiatrową, rozwijamy działalność wydobywczą i świadczymy zaawansowane usługi offshore. Naturalnym krokiem jest więc inwestowanie w technologie, które zwiększają efektywność i bezpieczeństwo operacji. DriX H-8 to innowacyjne rozwiązanie, które otwiera nowy etap w wykorzystaniu autonomicznych systemów morskich, wpisując się w globalny trend cyfryzacji i automatyzacji sektora offshore – podkreśla Wiesław Prugar, członek zarządu ORLEN ds. Upstream.
Autonomiczny zwiadowca Bałtyku
DriX H-8, wyprodukowany przez francuską firmę Exail i dostarczony przez szczecińską spółkę Thesta Sp. z o.o., to najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd typu USV (Uncrewed Surface Vehicle) dostępny na rynku cywilnym. Jednostka wyposażona jest w zestaw precyzyjnych sensorów pomiarowych, w tym zintegrowaną wielowiązkową echosondę MBES oraz profilograf dna SBP.
System umożliwia wysokorozdzielcze mapowanie dna morskiego, monitoring stanu konstrukcji offshore, a także szybkie reagowanie na potencjalne zagrożenia środowiskowe. Dzięki jakości zbieranych danych, DriX H-8 pozwoli również realizować obowiązki wynikające z tzw. rozporządzenia metanowego UE, dotyczącego wykrywania i raportowania emisji metanu.
– To już drugi pojazd DriX dostarczony przez Thestę na rynek krajowy, ale pierwszy przeznaczony do zastosowań pozawojskowych. Współpraca z ORLEN Petrobaltic otwiera nowy rozdział we wdrażaniu innowacyjnych technologii dla polskiego sektora offshore – mówi Michał Bytomski, prezes zarządu Thesta.
Efektywność, bezpieczeństwo, ekologia
DriX H-8 został zaprojektowany z myślą o pracy w trudnych warunkach hydrometeorologicznych Morza Bałtyckiego. Charakteryzuje go wysoka autonomia, odporność na warunki pogodowe oraz zdolność do pozyskiwania danych hydrograficznych i geofizycznych o wyjątkowej dokładności.
Zastosowanie pojazdu pozwala ograniczyć ryzyko dla załóg, skrócić czas realizacji misji i znacząco zmniejszyć koszty eksploatacji w porównaniu z tradycyjnymi jednostkami badawczymi. Dodatkowo, dzięki niskiej emisji i energooszczędnemu napędowi, DriX H-8 stanowi rozwiązanie bardziej przyjazne dla środowiska.
ORLEN Petrobaltic uzyskał już zgodę Urzędu Morskiego w Gdyni na przeprowadzenie testów operacyjnych jednostki na wyznaczonym akwenie Bałtyku.
Nowy etap rozwoju polskiego offshore
ORLEN Petrobaltic S.A. jest jedyną firmą w Polsce prowadzącą poszukiwania i eksploatację złóż ropy naftowej oraz gazu ziemnego w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego. Spółka odgrywa kluczową rolę w realizacji strategii Grupy ORLEN w zakresie bezpieczeństwa energetycznego i rozwoju segmentu upstream.
Wprowadzenie bezzałogowego pojazdu DriX H-8 stanowi ważny krok w kierunku cyfryzacji procesów, zwiększenia efektywności operacyjnej oraz redukcji śladu węglowego. Jednocześnie wpisuje się w długofalową strategię Grupy ORLEN, zakładającą rozwój morskiej energetyki wiatrowej i zrównoważonego łańcucha dostaw energii w regionie Morza Bałtyckiego.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o stabilizatorach na statku. Dlaczego talerze nie spadają?
Port Gdańsk otwiera nowy rozdział współpracy z Azją Południowo-Wschodnią
VanDutch 56: minimalizm, moc i morski szyk
Polskie systemy antydronowe z Gdyni w służbie bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie
TRIDENT 810: nowy 81-metrowy żaglowy superjacht Royal Huisman gotowy do budowy
Część lądowa Programu FSRU na półmetku. Gazociąg Gdańsk-Gustorzyn coraz bliżej realizacji
Polska stawia na morze. Nowelizacja ustawy offshore z podpisem prezydenta: przełomowy krok dla morskiej energetyki
Przylądek Pomerania a terminal w Świnoujściu. Co dalej z portem, który ma wzmocnić polską obecność na Bałtyku?
Port Gdańsk z rekordem w przeładunkach kontenerów po trzech kwartałach 2025 roku
Projekt Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE wzmacnia pozycję w morskiej energetyce wiatrowej
REKLAMA