ORLEN Petrobaltic inwestuje w autonomiczne technologie: DriX H-8 rozpoczyna misję na Bałtyku

Flota ORLEN Petrobaltic powiększyła się o nowoczesny, bezzałogowy pojazd nawodny DriX H-8. Jednostka została zaprojektowana do pracy w wymagających warunkach Morza Bałtyckiego i będzie wspierać badania dna morskiego oraz monitoring infrastruktury offshore – platform wiertniczych i turbin wiatrowych. To pierwsze tego typu rozwiązanie zastosowane w sektorze cywilnym w Polsce.

biznes energetyka inwestycje offshore sprzęt i technologie wiadomości

09 października 2025   |   07:58   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Orlen

fot. Orlen

Skala inwestycji Grupy ORLEN na Bałtyku jest bezprecedensowa. Budujemy pierwszą morską farmę wiatrową, rozwijamy działalność wydobywczą i świadczymy zaawansowane usługi offshore. Naturalnym krokiem jest więc inwestowanie w technologie, które zwiększają efektywność i bezpieczeństwo operacji. DriX H-8 to innowacyjne rozwiązanie, które otwiera nowy etap w wykorzystaniu autonomicznych systemów morskich, wpisując się w globalny trend cyfryzacji i automatyzacji sektora offshorepodkreśla Wiesław Prugar, członek zarządu ORLEN ds. Upstream.

Autonomiczny zwiadowca Bałtyku

DriX H-8, wyprodukowany przez francuską firmę Exail i dostarczony przez szczecińską spółkę Thesta Sp. z o.o., to najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd typu USV (Uncrewed Surface Vehicle) dostępny na rynku cywilnym. Jednostka wyposażona jest w zestaw precyzyjnych sensorów pomiarowych, w tym zintegrowaną wielowiązkową echosondę MBES oraz profilograf dna SBP.

System umożliwia wysokorozdzielcze mapowanie dna morskiego, monitoring stanu konstrukcji offshore, a także szybkie reagowanie na potencjalne zagrożenia środowiskowe. Dzięki jakości zbieranych danych, DriX H-8 pozwoli również realizować obowiązki wynikające z tzw. rozporządzenia metanowego UE, dotyczącego wykrywania i raportowania emisji metanu.

To już drugi pojazd DriX dostarczony przez Thestę na rynek krajowy, ale pierwszy przeznaczony do zastosowań pozawojskowych. Współpraca z ORLEN Petrobaltic otwiera nowy rozdział we wdrażaniu innowacyjnych technologii dla polskiego sektora offshoremówi Michał Bytomski, prezes zarządu Thesta.

Efektywność, bezpieczeństwo, ekologia

DriX H-8 został zaprojektowany z myślą o pracy w trudnych warunkach hydrometeorologicznych Morza Bałtyckiego. Charakteryzuje go wysoka autonomia, odporność na warunki pogodowe oraz zdolność do pozyskiwania danych hydrograficznych i geofizycznych o wyjątkowej dokładności.

Zastosowanie pojazdu pozwala ograniczyć ryzyko dla załóg, skrócić czas realizacji misji i znacząco zmniejszyć koszty eksploatacji w porównaniu z tradycyjnymi jednostkami badawczymi. Dodatkowo, dzięki niskiej emisji i energooszczędnemu napędowi, DriX H-8 stanowi rozwiązanie bardziej przyjazne dla środowiska.

ORLEN Petrobaltic uzyskał już zgodę Urzędu Morskiego w Gdyni na przeprowadzenie testów operacyjnych jednostki na wyznaczonym akwenie Bałtyku.

Nowy etap rozwoju polskiego offshore

ORLEN Petrobaltic S.A. jest jedyną firmą w Polsce prowadzącą poszukiwania i eksploatację złóż ropy naftowej oraz gazu ziemnego w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego. Spółka odgrywa kluczową rolę w realizacji strategii Grupy ORLEN w zakresie bezpieczeństwa energetycznego i rozwoju segmentu upstream.

Wprowadzenie bezzałogowego pojazdu DriX H-8 stanowi ważny krok w kierunku cyfryzacji procesów, zwiększenia efektywności operacyjnej oraz redukcji śladu węglowego. Jednocześnie wpisuje się w długofalową strategię Grupy ORLEN, zakładającą rozwój morskiej energetyki wiatrowej i zrównoważonego łańcucha dostaw energii w regionie Morza Bałtyckiego.

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
nick
SKOMENTUJ

Dodaj pierwszy komentarz