ORLEN dostarczył LNG do Japonii. Gazowiec Ignacy Jan Paderewski wzmacnia globalną pozycję grupy
Grupa ORLEN po raz pierwszy w historii zrealizowała dostawę LNG na rynek japoński – jeden z największych ośrodków importu skroplonego gazu na świecie. Kontrahentem spółki została Osaka Gas, a ładunek o wolumenie 100 mln m sześc. gazu ziemnego dostarczono gazowcem Ignacy Jan Paderewski – najnowszą jednostką we flocie ORLEN.
biznes energetyka gospodarka morska logistyka na świecie transport i spedycja wiadomości30 września 2025 | 10:34 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj

fot. ORLEN
To wydarzenie potwierdza rosnące możliwości transportowe i handlowe Grupy na globalnym rynku LNG oraz otwiera drogę do dalszej współpracy z partnerami w Azji.
– ORLEN po raz pierwszy w historii dostarczył LNG na rynek japoński. Konsekwentnie realizujemy zobowiązania zapisane w naszej strategii. Rozwijamy działalność na nowych rynkach, wzmacniając jednocześnie bezpieczeństwo i niezależność energetyczną regionu – podkreślił Ireneusz Fąfara, prezes zarządu ORLEN.
Dostawa zrealizowana 30 września była jednocześnie 41. ładunkiem odebranym przez londyńskie biuro handlowe ORLEN własnym statkiem i 15. w 2025 roku. Rozwój floty gazowców – obecnie sześciu jednostek – pozwala spółce zwiększać elastyczność operacyjną oraz sprawnie reagować na potrzeby międzynarodowego rynku. Od początku 2025 r. do regionu dostarczono już około 700 tys. ton LNG.
– Dysponujemy portfelem kontraktów na poziomie ok. 6,5 MTPA w najbliższych latach, co daje nam elastyczność i możliwość dostarczania ładunków na najbardziej perspektywiczne rynki. Transakcje takie jak dostawa do Japonii potwierdzają naszą rosnącą rolę w globalnym łańcuchu dostaw LNG – wskazał Robert Soszyński, wiceprezes zarządu ORLEN.
Gazowiec Ignacy Jan Paderewski, który rozpoczął działalność w pierwszym półroczu 2025 r., zrealizował już kilka rejsów w rejonie Azji. Powrót do regionu z ładunkiem LNG z USA wzmacnia efektywność operacyjną działalności handlowej Grupy.
ORLEN od kilku lat konsekwentnie rozwija segment LNG, inwestując w porty, flotę gazowców (budowane przez koreańskie stocznie na zamówienie firmy Knutsen OAS Shipping, która następnie udostępnia je w ramach długoterminowej umowy czarterowej) oraz biura handlowe w kluczowych lokalizacjach świata. Dzięki temu systematycznie buduje pozycję międzynarodową i wzmacnia obecność w globalnym łańcuchu dostaw energii.
Osaka Gas, jeden z największych japońskich importerów i dystrybutorów gazu z ponad stuletnią tradycją, staje się dla ORLEN kluczowym partnerem w Azji. Pierwsza dostawa otwiera perspektywy dla dalszego rozwoju współpracy na dynamicznie rosnącym rynku LNG w regionie.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o stabilizatorach na statku. Dlaczego talerze nie spadają?
Port Gdańsk otwiera nowy rozdział współpracy z Azją Południowo-Wschodnią
VanDutch 56: minimalizm, moc i morski szyk
Polskie systemy antydronowe z Gdyni w służbie bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie
TRIDENT 810: nowy 81-metrowy żaglowy superjacht Royal Huisman gotowy do budowy
Część lądowa Programu FSRU na półmetku. Gazociąg Gdańsk-Gustorzyn coraz bliżej realizacji
Polska stawia na morze. Nowelizacja ustawy offshore z podpisem prezydenta: przełomowy krok dla morskiej energetyki
Przylądek Pomerania a terminal w Świnoujściu. Co dalej z portem, który ma wzmocnić polską obecność na Bałtyku?
Port Gdańsk z rekordem w przeładunkach kontenerów po trzech kwartałach 2025 roku
Projekt Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE wzmacnia pozycję w morskiej energetyce wiatrowej
REKLAMA