Najwrażliwszy odcinek sopockiej plaży niebawem zostanie wzmocniony
16 października br. rozpocznie się mobilizacja sprzętu, niezbędnego do wykonania sztucznego zasilenia sopockiej plaży. W okolicy wejścia nr 34 składowane będą elementy rurociągu, służącego do transportu piaszczystego materiału, wzmacniającego brzeg. Roboty refulacyjne rozpoczną się w kolejnym tygodniu. Miejsce poboru urobku to okolice molo, a obszar przewidziany do zasilenia stanowi plaża pomiędzy wejściami nr 33 a 43 (odcinek o długości około 700 m).
inne trójmiasto wiadomości16 października 2024 | 11:40 | Źródło: Urząd Morski w Gdyni | Opracował: Daniel Nawrocki | Drukuj
fot. UMG
Aktualnie plaża w tym miejscu ma szerokość maksymalnie 30 metrów, dzięki wykonanym pracom będzie szersza o kolejne kilkanaście. Pozwoli to również na osiągnięcie optymalnego ukształtowania dna i samej plaży, poprzez uzupełnienie strat, spowodowanych erozyjnym oddziaływaniem morza. Od Przystani Rybackiej (wejście nr 31) w kierunku molo brzeg jest dość stabilny, jednak na odcinku od wejścia nr 34 w kierunku Gdańska wyraźnie podlega erozji. Zdarzały się tu przypadki wlewania wody na zaplecze (wezbrania sztormowe). W związku z tym, zaszła potrzeba uformowania tego odcinka pod odpowiednim kątem, aby plaża skuteczniej rozpraszała energię fal morskich. Szczególnie wrażliwe i narażone jest miejsce na wysokości siedziby sopockiego WOPR. Skutkiem refulacji będzie również niwelacja różnic głębokości dna morskiego w rejonie molo, co znacznie poprawi bezpieczeństwo nawigacyjne jednostek żeglujących w tym rejonie.
Rurociąg rozłożony będzie na plaży, z przejściami umożliwiającymi przejście nad nim. W celu minimalizacji utrudnień w korzystaniu z nadmorskich uroków, prace zaplanowano poza sezonem turystycznym. Z uwagi natomiast na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i płynności prac, konieczne będą jednak tymczasowe wyłączenia z użytkowania niewielkich fragmentów plaży.
Na wodach Zatoki Gdańskiej w trakcie prac będzie można zobaczyć pogłębiarkę Kazimierz I, która wykona główne prace. Ma ona 41 metrów długości i 9,5 metra szerokości. Może przesyłać wydobyty z dna urobek na odległość do trzech kilometrów, za pomocą rur o średnicy 500 mm. Szacunkowa ilość urobku, który zostanie odłożony na brzeg morski to 30 tys m3. W brzeg morski wbudowywany jest wyłącznie urobek przebadany, bezpieczny dla ludzi, fauny i flory, a także o odpowiedniej strukturze.
Umowę na wykonanie tego zadania podpisano 13 września 2024 roku, w formule zaprojektuj-wybuduj. Zgodnie z nią, na opracowanie dokumentacji projektowej wykonawca miał jeden miesiąc, a na realizację samych robót trzy miesiące od przekazania terenu budowy. Obecnie wykonywane są jeszcze szczegółowe pomiary batymetryczne i atest czystości dna. Wartość umowy to niecałe 2 mln zł i jest ona współfinansowana przez Urząd Morski w Gdyni (ok. 43%) i Gminę Miasta Sopot (ok. 57%).
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Indyjska Straż Przybrzeżna uratowała 12 członków załogi zatopionego statku na Morzu Arabskim
Krzysztof Warywoda „Wary79” zwycięzcą Wielkiego Finału PGE eSailing 2024 / fot. Robert Hajduk
Marynistyka czasów PRL w zbiorach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku
Shell i Equinor stworzą największego niezależnego producenta ropy i gazu w Wielkiej Brytanii
200 metrów sznura i 200 żarówek. Dar Młodzieży zmienił się w największą choinkę na Pomorzu
Marynarze mogą wrócić do Polski. Brazylijski sąd zwrócił paszporty polskim członkom załogi MS "Jawor"
Przełomowa technologia japońskich naukowców. Produkcja paliwa wodorowego z wody i światła słonecznego
Saab prezentuje nowe rozwiązania w zakresie szkoleń z wykorzystaniem UAV
Podopieczni Domów Dobrej Energii z pasją do sportu
Nowoczesna pława pomiarowa wkrótce na wodach Portu Świnoujście
REKLAMA