Istanbul Maritime Forum 2025. Globalna żegluga wchodzi w nową erę
Stambuł na dwa dni stał się najważniejszym punktem na mapie światowej żeglugi. Podczas Istanbul Maritime Forum 2025 liderzy branży, eksperci, armatorzy oraz innowatorzy technologiczni z całego świata spotkali się, by wspólnie debatować o przyszłości globalnego shippingu, zrównoważonym rozwoju i nadchodzących zmianach w sektorze.
nasz patronat biznes gospodarka morska logistyka na świecie porty przemysł stoczniowy transport i spedycja wiadomości09 października 2025 | 22:39 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj

fot. IGGS Group
Wydarzenie, prowadzone przez Jona Stewarta, prezesa International Maritime Technology Consultants, Inc., zgromadziło przedstawicieli największych armatorów, rejestrów, stoczni, organizacji branżowych oraz firm technologicznych. Program forum obejmował pełne spektrum tematów – od dekarbonizacji i cyfryzacji po dobrostan załóg i transformację energetyczną.
Turcja jako kluczowy gracz morskiej geopolityki
Forum otworzył Hakan Karaca, dyrektor generalny Ditaş Tankers / Ditaş Denizcilik, prezentując strategiczne znaczenie Turcji w globalnym transporcie ropy i LNG. Podkreślił, że kraj ten staje się jednym z najważniejszych punktów na mapie energetycznej świata, wpływając na kształtowanie szlaków handlowych w regionie Morza Czarnego, Śródziemnego i dalej – aż po Azję i Bliski Wschód.
Dekarbonizacja i nowe technologie – zielony kurs żeglugi
Jednym z najbardziej wyczekiwanych momentów forum był panel „Charting Green Horizons: The Future of Maritime Decarbonisation”, poświęcony globalnym wysiłkom na rzecz redukcji emisji i wdrażaniu czystszych technologii. Dyskusję moderował Jon Stewart, a wśród panelistów znaleźli się m.in. Serra Tukel (Arkas Line), Can Atılgan (Ditaş Tankers), Alican Kılınç (Value Maritime), Ivaylo Kasov (STARGATE Maritime) oraz Hasan Yaman Yalcin (Eastern Pacific Shipping).
Z kolei Thomas Klenum, wiceprezes ds. innowacji i regulacji w LISCR – The Liberian Registry, zaprezentował perspektywę regulatorów i wskazał, że transformacja sektora może odnieść sukces wyłącznie wtedy, gdy rozwój technologii będzie szedł w parze z odpowiedzialnymi, precyzyjnymi ramami regulacyjnymi.
Energia, efektywność i cyfrowa rewolucja
Podczas panelu „Fueling the Shift: What’s Next for Energy in Global and Regional Shipping?”, moderowanego przez Ugurcana Acar’a (Maritime Innovators), eksperci dyskutowali o przyszłości paliw alternatywnych, integracji nowych technologii i znaczeniu polityk energetycznych dla globalnego rynku żeglugowego. Głos zabrali przedstawiciele Arkas Bunker, PascoGas Shipping, VALMARE Energy Trading i MEDKON Group.
Duże zainteresowanie wzbudziły także wystąpienia Lewisa Baldwina z RLT Marine, który zaprezentował praktyczne wdrożenia technologii LED i ich wpływ na realne zmniejszenie zużycia energii na statkach – co wpisuje się bezpośrednio w cele dekarbonizacyjne.
Turkish Shipping na globalnej scenie
Panel „Turkish Shipping on the Global Stage” skupił się na pozycji tureckiej żeglugi w międzynarodowym układzie sił. Udział w rozmowie wzięli m.in. Sedat Pekdemir (Dragut Shipping), Rene Gomez (Panama Maritime Chamber) oraz İsmail Terzi (Suvari Shipping). Eksperci podkreślali, że Turcja – dzięki szybkiemu rozwojowi rynku stoczniowego, silnym tradycjom morskim i rosnącej flocie handlowej – coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność na globalnych rynkach.
Cyfryzacja i człowiek – dwa filary nowej żeglugi
Transformacja cyfrowa była jednym z przewodnich wątków forum. Przedstawiciele Pole Star Global, Tototheo Global, Marlow Navigation i Columbia Shipmanagement omówili, jak sztuczna inteligencja, automatyzacja i analiza danych zmieniają zarządzanie flotą, bezpieczeństwo operacyjne i modele biznesowe w żegludze.
Szczególne poruszenie wywołało wystąpienie Alana C. z International Seafarers’ Welfare & Assistance Network (ISWAN), który zwrócił uwagę na aspekt często pomijany w technicznych debatach – zdrowie psychiczne, dobrostan i godność pracy marynarzy. Jak podkreślił, żadna transformacja nie będzie kompletna, jeśli w jej centrum nie znajdzie się człowiek.
Przemysł stoczniowy i edukacja przyszłych liderów
W panelu poświęconym ewolucji tureckiego przemysłu stoczniowego, prowadzonym przez dr. Tolgę Ayci z İstanbul Teknik Üniversitesi, udział wzięli przedstawiciele Yalova Shipyard, Delta Marine, EVIGO | OSM Thome i LISCR. Rozmawiano o rosnącej roli tureckich stoczni w globalnym łańcuchu dostaw, trendach modernizacyjnych i inwestycjach w innowacje.
Na szczególne wyróżnienie zasłużyło wystąpienie Melike Aysu Gurgan, wiceprezeski WISTA International (Turkey), która poruszyła temat rozwoju nowego pokolenia liderów – zwracając uwagę na znaczenie mentoringu, edukacji i równości szans.
Przyszłość żeglugi kształtuje się teraz
Po dwóch dniach intensywnej wymiany wiedzy, doświadczeń i kontaktów, Istanbul Maritime Forum 2025 zakończyło się jasnym przesłaniem: przyszłość żeglugi morskiej będzie budowana poprzez współpracę, odwagę technologiczną i odpowiedzialność wobec ludzi i środowiska.
Forum po raz kolejny potwierdziło, że Stambuł staje się ważnym centrum dialogu dla globalnej branży morskiej – miejscem, gdzie łączą się perspektywy Europy, Azji i Bliskiego Wschodu, a strategie dla przyszłości żeglugi nabierają realnego kształtu.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o stabilizatorach na statku. Dlaczego talerze nie spadają?
Port Gdańsk otwiera nowy rozdział współpracy z Azją Południowo-Wschodnią
VanDutch 56: minimalizm, moc i morski szyk
Polskie systemy antydronowe z Gdyni w służbie bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie
TRIDENT 810: nowy 81-metrowy żaglowy superjacht Royal Huisman gotowy do budowy
Część lądowa Programu FSRU na półmetku. Gazociąg Gdańsk-Gustorzyn coraz bliżej realizacji
Polska stawia na morze. Nowelizacja ustawy offshore z podpisem prezydenta: przełomowy krok dla morskiej energetyki
Przylądek Pomerania a terminal w Świnoujściu. Co dalej z portem, który ma wzmocnić polską obecność na Bałtyku?
Port Gdańsk z rekordem w przeładunkach kontenerów po trzech kwartałach 2025 roku
Projekt Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE wzmacnia pozycję w morskiej energetyce wiatrowej
REKLAMA