Hanwha Ocean przeprowadziła pierwszy na świecie przeładunek LNG z jednostki do jednostki podczas prób w stoczni
Hanwha Ocean poinformowała o pomyślnym przeprowadzeniu pierwszego na świecie przeładunku LNG z jednostki do jednostki (Ship-to-Ship, STS) w trakcie prób morskich. To znaczący krok w rozwoju technologii testów gazowych, który może wpłynąć na sposób przeprowadzania odbiorów nowych zbiornikowców LNG.
biznes energetyka gospodarka morska logistyka na świecie porty przemysł stoczniowy wiadomości06 października 2025 | 11:30 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj

fot. Hanwha Ocean
Według informacji opublikowanych na początku października przez portal LNG Prime, operacja została zrealizowana pomiędzy jednostkami Maran Gas Syros i Woodside Jirrubakura, zbudowanymi w stoczni Hanwha Ocean. Przeładunek wykonano na morzu, bez udziału infrastruktury terminalowej.
Dotychczas testy LNG wymagały korzystania z terminali, co generowało ryzyko opóźnień oraz dodatkowe koszty logistyczne. Dzięki zastosowaniu technologii STS w trakcie prób morskich możliwe stało się bezpośrednie przekazanie LNG między statkami, co pozwala skrócić czas odbioru jednostek i ograniczyć emisje.
Hanwha Ocean podkreśla, że to osiągnięcie stanowi rozwinięcie wcześniejszego sukcesu – pierwszego na świecie przeładunku LNG w formule STS w obrębie stoczni w Okpo. Nowe rozwiązanie ma zwiększyć elastyczność harmonogramów testowych oraz ograniczyć wpływ operacji próbnych na środowisko.
W opinii ekspertów, wprowadzenie takiej procedury może w przyszłości stać się standardem w testach nowych LNG carrierów, a jednocześnie potwierdza technologiczną przewagę koreańskiego przemysłu stoczniowego w obszarze obsługi i transferu gazów skroplonych.
Hanwha Ocean (dawniej Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, DSME) jest jednym z globalnych liderów w budowie jednostek LNG i statków napędzanych paliwami alternatywnymi. Firma koncentruje się na rozwoju rozwiązań z zakresu niskoemisyjnego transportu morskiego, offshore oraz systemów energetycznych.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o stabilizatorach na statku. Dlaczego talerze nie spadają?
Port Gdańsk otwiera nowy rozdział współpracy z Azją Południowo-Wschodnią
VanDutch 56: minimalizm, moc i morski szyk
Polskie systemy antydronowe z Gdyni w służbie bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie
TRIDENT 810: nowy 81-metrowy żaglowy superjacht Royal Huisman gotowy do budowy
Część lądowa Programu FSRU na półmetku. Gazociąg Gdańsk-Gustorzyn coraz bliżej realizacji
Polska stawia na morze. Nowelizacja ustawy offshore z podpisem prezydenta: przełomowy krok dla morskiej energetyki
Przylądek Pomerania a terminal w Świnoujściu. Co dalej z portem, który ma wzmocnić polską obecność na Bałtyku?
Port Gdańsk z rekordem w przeładunkach kontenerów po trzech kwartałach 2025 roku
Projekt Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE wzmacnia pozycję w morskiej energetyce wiatrowej
REKLAMA