105 lat temu w Pucku utworzono pierwszy port wojenny w Polsce

28 kwietnia 1920 r. rozkazem Ministra Spraw Wojskowych w Pucku utworzono pierwszy port wojenny w Polsce.

historia marynarka wojenna pomorze wiadomości

28 kwietnia 2025   |   22:41   |   Źródło: PAP / Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe / NAC

fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe / NAC

- Datą oficjalnego rozpoczęcia działalności Dowództwa Wybrzeża Morskiego i bezpośrednio podporządkowanej mu Komendy Portu Wojennego w Pucku jest 28 kwietnia 1920 r. W tym dniu w rozkazie dziennym Departamentu Spraw Morskich ogłoszona została treść rozkazu Ministra Spraw Wojskowych z dnia 19 kwietnia: "Mianuję szefa Sekcji Personalno-Szkolnej Departamentu Spraw Morskich - pułkownika marynarki Panasewicz Witolda Dowódcą Portu Wojennego w Pucku i polecam mu tymczasowe pełnienie funkcji Dowódcy Wybrzeża". Datę 28 kwietnia 1920 r. uznaje się za historyczny początek dziejów Komendy Portu Wojennego Gdynia – napisano na stronie Komendy Portu Wojennego w Gdyni.

Organizacja portu wojennego w Pucku zajęła kilka tygodni. Jako pierwsze powstały warsztat remontowy oraz skład węgla. Pierwszym okrętem Marynarki Wojennej, który wszedł do portu w Pucku w maju 1920 r., był hydrograficzny ORP "Pomorzanin".

1 lipca 1920 r. w porcie wojennym w Pucku utworzono Morski Dywizjon Lotniczy, była to pierwsza polska jednostka lotnictwa morskiego.

Port dysponował motorówką i dwoma małymi holownikami ("Krakus" i "Wanda"). Do portu mogły wejść okręty o zanurzeniu do czterech metrów, co bardzo ograniczało możliwości tej palcówki. Przy przystani mogły cumować jednocześnie dwa trałowce albo jedna kanonierka. W Pucku utworzono też Dowództwo Wybrzeża Morskiego (późniejsze Dowództwo Floty). W 1923 r. obsadę komendy portu wojennego w Pucku stanowiło dziesięciu oficerów oraz większą liczba podoficerów i szeregowych, a także kilkunastu pracowników cywilnych.

Port w Pucku, ze względów hydrograficznych i technicznych, nie miał szansy na rozbudowę, więc traktowano go jako rozwiązanie doraźne. Już pod koniec 1920 r. podjęto decyzję o budowie w kolejnych latach dużego portu wojennego w Gdyni, dokąd w 1926 r. przeniesiono całą komendę portu z Pucka. Rozkaz Dzienny z 12 października 1926 r. posiadał w nagłówku "Komenda Portu Wojennego Puck", a Rozkaz Dzienny z 26 października miał już nazwę "Komenda Portu Wojennego Gdynia".

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz