105 lat temu w Pucku utworzono pierwszy port wojenny w Polsce
28 kwietnia 1920 r. rozkazem Ministra Spraw Wojskowych w Pucku utworzono pierwszy port wojenny w Polsce.
historia marynarka wojenna pomorze wiadomości28 kwietnia 2025 | 22:41 | Źródło: PAP / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe / NAC
- Datą oficjalnego rozpoczęcia działalności Dowództwa Wybrzeża Morskiego i bezpośrednio podporządkowanej mu Komendy Portu Wojennego w Pucku jest 28 kwietnia 1920 r. W tym dniu w rozkazie dziennym Departamentu Spraw Morskich ogłoszona została treść rozkazu Ministra Spraw Wojskowych z dnia 19 kwietnia: "Mianuję szefa Sekcji Personalno-Szkolnej Departamentu Spraw Morskich - pułkownika marynarki Panasewicz Witolda Dowódcą Portu Wojennego w Pucku i polecam mu tymczasowe pełnienie funkcji Dowódcy Wybrzeża". Datę 28 kwietnia 1920 r. uznaje się za historyczny początek dziejów Komendy Portu Wojennego Gdynia – napisano na stronie Komendy Portu Wojennego w Gdyni.
Organizacja portu wojennego w Pucku zajęła kilka tygodni. Jako pierwsze powstały warsztat remontowy oraz skład węgla. Pierwszym okrętem Marynarki Wojennej, który wszedł do portu w Pucku w maju 1920 r., był hydrograficzny ORP "Pomorzanin".
1 lipca 1920 r. w porcie wojennym w Pucku utworzono Morski Dywizjon Lotniczy, była to pierwsza polska jednostka lotnictwa morskiego.
Port dysponował motorówką i dwoma małymi holownikami ("Krakus" i "Wanda"). Do portu mogły wejść okręty o zanurzeniu do czterech metrów, co bardzo ograniczało możliwości tej palcówki. Przy przystani mogły cumować jednocześnie dwa trałowce albo jedna kanonierka. W Pucku utworzono też Dowództwo Wybrzeża Morskiego (późniejsze Dowództwo Floty). W 1923 r. obsadę komendy portu wojennego w Pucku stanowiło dziesięciu oficerów oraz większą liczba podoficerów i szeregowych, a także kilkunastu pracowników cywilnych.
Port w Pucku, ze względów hydrograficznych i technicznych, nie miał szansy na rozbudowę, więc traktowano go jako rozwiązanie doraźne. Już pod koniec 1920 r. podjęto decyzję o budowie w kolejnych latach dużego portu wojennego w Gdyni, dokąd w 1926 r. przeniesiono całą komendę portu z Pucka. Rozkaz Dzienny z 12 października 1926 r. posiadał w nagłówku "Komenda Portu Wojennego Puck", a Rozkaz Dzienny z 26 października miał już nazwę "Komenda Portu Wojennego Gdynia".
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Historia Smoleńska. Sztorm pamięci na morzu niepogodzonej historii
Nowe życie podwodnych skarbów. Dofinansowanie dla Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie
Zgon przed narodzeniem, czyli o Centralnym Porcie Węglowym
Spacer Śladami Polaków w Wolnym Mieście Gdańsku
Sensacyjne odkrycie nad Bałtykiem: 2500-letni sztylet z epoki halsztackiej odsłonięty przez naturę
Bitwa o Kołobrzeg. Krwawa walka polskich żołnierzy o dostęp do Bałtyku i powrót nad morze
Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Andrzej Duda: "Nigdy dość służyć Polsce, tej wielkiej idei. Suwerennej i niepodległej"
SS United States w swojej ostatniej podróży. Stanie się największą sztuczną rafą koralową na świecie
Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Armii Krajowej. Pomorskie szlaki polskiego oporu
Gdynia świętuje 99 lat! Historia, duma i przyszłość miasta nad Bałtykiem
REKLAMA