Lasery na nabrzeżu. Smart docking w porcie Antwerpia-Brugia

W porcie Antwerpia-Brugia innowacje idą w parze z bezpieczeństwem. Odpowiedzią na zagrożenia wynikające z przemieszczania się zacumowanych statków stało się Smart Docking – nowoczesne rozwiązanie oparte na technologii LiDAR, które może zrewolucjonizować sposób monitorowania ruchów jednostek przy nabrzeżu.

gospodarka morska na świecie porty sprzęt i technologie wiadomości

05 czerwca 2025   |   17:09   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Port of Antwerp-Bruges

fot. Port of Antwerp-Bruges

Małe przesunięcia, duże ryzyko

Wiele terminali w porcie Antwerpia-Brugia znajduje się wzdłuż ruchliwych dróg wodnych. Jak wyjaśnia Stefaan Ides, inżynier badawczy portu:

– Przepływające statki mogą powodować przemieszczanie się zacumowanych jednostek na skutek przemieszczeń wody.

Konsekwencje takich przesunięć mogą być poważne. – Nawet przesunięcie o dwa czy trzy metry w momencie podnoszenia kontenera przez suwnicę może stanowić zagrożenie. W skrajnym przypadku statek może uderzyć w dźwig kontenerowy lub spowodować przewrócenie trapu – dodaje Mathias Van Laken, nadzorca służb portowych.

Shore Tension: aktywna stabilizacja

Jednym ze sposobów przeciwdziałania takim ruchom jest system Shore Tension – zestaw hydraulicznych siłowników z dodatkowymi linami cumowniczymi, które dynamicznie stabilizują pozycję jednostki. Niestety, nie wszystkie statki wyposażone są w to rozwiązanie. Dlatego służby portowe prowadzą stały monitoring jednostek, które nie korzystają z Shore Tension, a dane z pomiarów udostępniane są również pilotom, aby pomóc w określeniu bezpiecznych stref redukcji prędkości.

GPS – dotychczasowy standard z ograniczeniami

Do tej pory podstawowym narzędziem pomiaru była jednostka GPS zasilana przez akumulator samochodowy w dużym plecaku.

– Taki zestaw waży 5–7 kg, a jego uruchomienie potrafi zająć pół godziny – wyjaśnia Maarten Callens, nadzorca portowy. – Dodatkowo sygnał GPS potrafi zanikać pod suwnicami kontenerowymi.

Urządzenie było instalowane na najwyższym punkcie statku, co wymagało wejścia na jego pokład. W przypadku wykrycia przemieszczenia, system wysyłał automatyczne powiadomienie do służb.

Nowa generacja monitoringu – technologia LiDAR

W 2020 roku Port Antwerpia-Brugia ogłosił Smart Docking Challenge, którego celem było opracowanie bardziej efektywnego systemu pomiarowego. Zwycięska technologia oparta jest na czujnikach LiDAR – takich samych, jakie stosowane są m.in. w motoryzacji czy skanowaniu mostów i śluz.

– Urządzenie emituje impuls laserowy, który odbija się od burty statku, a na podstawie czasu powrotu sygnału obliczana jest dokładna odległość do kadłuba – tłumaczy Stefaan Ides. - Dzięki temu system może w czasie rzeczywistym mierzyć przemieszczenia jednostki. Jeśli zostanie przekroczony próg jednego metra, służby są natychmiast informowane.

Łatwiejsza obsługa, większe bezpieczeństwo

Nowy system jest nie tylko precyzyjny, ale również znacznie łatwiejszy w obsłudze.

– Wystarczy przymocować urządzenie magnetycznie do polera na nabrzeżu, wycelować i włączyć – mówi Maarten Callens.

Mathias Van Laken dodaje: Nie musimy już wchodzić na pokład, co znacząco usprawnia działania kontrolne i egzekucyjne.

System LiDAR przeszedł już testy w różnych lokalizacjach portu. Władze portowe mają nadzieję, że wkrótce całkowicie zastąpi on dotychczasowe urządzenia GPS.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz